Hoe kan wetenschap meer bijdragen aan innovatie en maatschappelijke verandering? Kan theater de maatschappelijke impact van wetenschap versterken en vice versa? Laat de spelers van DEGASTEN je meenemen in het hoofd van jongeren. Zij spelen een aantal scènes uit CRICKETS, een interactieve voorstelling over ruis, ongemak en wat er (stiekem) om aandacht vraagt. Samen met de spelers van deze voorstelling over mentale gezondheid, andere jongeren, wetenschappers en publiek gaan we in gesprek: kunnen we door middel van performance, wetenschap en het publieke gesprek data op een andere manier ophalen, verwerken en interpreteren? Is een verhaal ook een meting? Wat missen we als we alleen naar cijfers kijken? Met dit experimentele onderzoek willen we de samenwerking tussen kunst en wetenschap stimuleren om zo meer impact te maken en aan te zetten tot verandering.
Met in dit programma o.a.
Spelers
Theater DEGASTEN
Lianne Cremers
Universitair docent visuele en medische antropologie bij de Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam
Sènami Awunou
Zakelijk directeur DEGASTEN
Project Spelenderwijs
In het project ‘Spelenderwijs’ bundelen theater en wetenschap de krachten en wordt geëxperimenteerd met alternatieve onderzoeksvormen waarbij inclusieve kennisvorming centraal staat. Onderzoeksonderwerp is het mentale welzijn van jongeren. Hoe zorgen we ervoor dat de kennis hierover – denk aan de ambtelijke proza en wetenschappelijke literatuur – beter aansluit bij de belevingswereld van jongeren? Dat kennis niet alleen over hen, maar met hen, geproduceerd wordt? En hoe kunnen theater en wetenschap elkaar hierin aanvullen?
Dit doen we in drie wetenschappelijke theaterdialogen en drie podcastafleveringen. Dit project is een samenwerking tussen Pakhuis de Zwijger, Theater DEGASTEN en Vrije Universiteit Amsterdam, Op vrijdagavond 28 juni vindt Spelenderwijs #2 over polarisatie plaats en in oktober 2024 Spelenderwijs #3 over de staat van jongeren.