Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interfacultaire studiemiddag generatieve AI juridisch onderwijs 1 mei 2025 13:00 - 17:00

Delen
Sinds november 2022, met de lancering van ChatGPT, heeft de invloed van generatieve AI op het (hoger) onderwijs een grote vlucht genomen. Een klein jaar geleden, op 6 juni 2024, heeft het LAW Platform (Edusource) al een studiemiddag georganiseerd.

Deze middag stond vooral in het teken van een verkenning van wat generatieve AI is en de betekenis ervan voor het onderwijs. 

Vanuit zowel het LAW Platform als de redactie van Law &
Method
willen we weer een studiemiddag organiseren en dit keer over
generatieve AI in onderwijs en toetsing. We willen daarbij verder gaan dan een
eerste verkening. Er is inmiddels al veel geëxperimenteerd met het gebruik van
generatieve AI in juridisch onderwijs en toetsing. Ook zien we facultaire
richtlijnen verschijnen over wat wel en niet mag en kan. Dit leidt tot veel
fundamentele discussie.

Het idee is om drie onderwerpen te bespreken:

1. Fundamenteel: hoe verhouden we ons tot generatieve AI in het wetenschappelijk onderwijs?
2. Didactisch: welke onderwijs- en toetsvormen hebben op een succesvolle manier (of juist niet) gebruik gemaakt van generatieve AI? Hoe valide zijn bestaande toetsvormen nog?
3. Praktisch: wat is de waarde van richtlijnen: welke zijn er en wat doen ze?

De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht en wordt gehouden in “luistertaal.” 

Heb je onderwijsmaterialen over activerend onderwijs die ook voor anderen bruikbaar zijn? Deel ze met Machteld Geuskens via m.c.m.geuskens@vu.nl, zodat ze via de Edusources website beschikbaar worden! 

Literatuur ter inspiratie:

Ethan Mollick, Co-Intelligence, Allen, 2024

Chahna Gonsalves, Generative AI’s Impact on Critical Thinking: Revisiting Bloom’s Taxonomy, Journal of Marketing Education, 2024, 1-16. https://doi.org/10.1177/02734753241305980

Margreet Luth-Morgan, Carinne Elion-Valter & Lonneke Poort, “ChatGPT als Katalysator voor meer Authentieke Toetsing: Praktijkvoorbeelden uit het Ethiekonderwijs”, Ars Aequi, 2024, 790-794

https://www.cli.collaw.com/latest-news/2024/09/04/exploring-generative-ai-and-legal-education

Eugene Loos & Jan Radicke, “Using ChatGPT‑3 as a writing tool: an educational assistant or a moral hazard? Current ChatGPT‑3 media representations compared to Plato’s critical stance on writing in Phaedrus”, AI and Ethics, 2024. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00470-1

Programma

13.00:   Inloop

13.15:   Welkomstwoord door Bald de Vries

13.30:   Keynote: GenAI en de fundamentele verhouding: praktische en filosofische reflecties

  • Yvette Roman (ovb) – tools en scripties: stand van zaken
  • Machteld Geuskens – filosofische reflectie

 14.30:   Break-out sessie:  drie parallelle workshops over gebruik GenAI in onderwijs en toetsing

  1. Bronnen vinden en doorgronden/leesvaardigheid
  2. AI en schriftelijke opdrachten (en de borging van validiteit)
  3. Het belang van scripties: wat toetsen we?

15.15:   Koffie/thee

15.30:   Break-out sessie 2:  parallelle workshops over gebruik GenAI in onderwijs en toetsing

  1. Experimenteren met AI-gebruik door studenten: resultaten
  2. Het belang van creatieve expressie: podcasts als voorbeeld
  3. Kritisch denken en AI

16.15:   Het nut van richtlijnen: voorbeelden en discussie; perspectief examen­commissies

  • Margreet Luth-Morgan – Vice-Vz. EC EUR Law School
  • Marc Simon Thomas – Vz. EC RGL UU

 17.00:   Napraten met een borrel

Over Interfacultaire studiemiddag generatieve AI juridisch onderwijs

Startdatum

  • 1 mei 2025

Tijd

  • 13:00 - 17:00

Locatie

  • Universiteit Utrecht, Rechtsgeleerdheid
  • (zalen, 0.19, 219, 220)

Adres

  • Janskerkhof 2 -3
  • 3512 BK Utrecht

Taal

  • Nederlands / Engels

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam