Deze middag stond vooral in het teken van een verkenning van wat generatieve AI is en de betekenis ervan voor het onderwijs.
Vanuit zowel het LAW Platform als de redactie van Law &
Method willen we weer een studiemiddag organiseren en dit keer over
generatieve AI in onderwijs en toetsing. We willen daarbij verder gaan dan een
eerste verkening. Er is inmiddels al veel geëxperimenteerd met het gebruik van
generatieve AI in juridisch onderwijs en toetsing. Ook zien we facultaire
richtlijnen verschijnen over wat wel en niet mag en kan. Dit leidt tot veel
fundamentele discussie.
Het idee is om drie onderwerpen te bespreken:
1. Fundamenteel: hoe verhouden we ons tot generatieve AI in het wetenschappelijk onderwijs?
2. Didactisch: welke onderwijs- en toetsvormen hebben op een succesvolle manier (of juist niet) gebruik gemaakt van generatieve AI? Hoe valide zijn bestaande toetsvormen nog?
3. Praktisch: wat is de waarde van richtlijnen: welke zijn er en wat doen ze?
De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht en wordt gehouden in “luistertaal.”
Heb je onderwijsmaterialen over activerend onderwijs die ook voor anderen bruikbaar zijn? Deel ze met Machteld Geuskens via m.c.m.geuskens@vu.nl, zodat ze via de Edusources website beschikbaar worden!
Literatuur ter inspiratie:
Ethan Mollick, Co-Intelligence, Allen, 2024
Chahna Gonsalves, Generative AI’s Impact on Critical Thinking: Revisiting Bloom’s Taxonomy, Journal of Marketing Education, 2024, 1-16. https://doi.org/10.1177/02734753241305980
Margreet Luth-Morgan, Carinne Elion-Valter & Lonneke Poort, “ChatGPT als Katalysator voor meer Authentieke Toetsing: Praktijkvoorbeelden uit het Ethiekonderwijs”, Ars Aequi, 2024, 790-794
https://www.cli.collaw.com/latest-news/2024/09/04/exploring-generative-ai-and-legal-education
Eugene Loos & Jan Radicke, “Using ChatGPT‑3 as a writing tool: an educational assistant or a moral hazard? Current ChatGPT‑3 media representations compared to Plato’s critical stance on writing in Phaedrus”, AI and Ethics, 2024. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00470-1