Bruggen bouwen of schuren? Wat we kunnen leren van de ontmoeting tussen mensen met verschillende levensbeschouwingen
Interlevensbeschouwelijk leren -waarbij mensen van verschillende religies en overtuigingen elkaar ontmoeten- kan helpen om mensen elkaar beter te laten begrijpen. Maar die harmonie moet niet het enige doel zijn, betoogt Hannah Visser. “Juist het omarmen van schuring, situaties waarin spanningen of ongemak ontstaan, is nodig om beter samen te leven.”
“In onze snel veranderende samenleving groeit de noodzaak te leren omgaan met religieuze diversiteit. We komen tegenwoordig sneller in contact met mensen die anders in het leven staan, en bovendien zijn er grote maatschappelijke uitdagingen die raken aan levensbeschouwing en diversiteit: van het migratiedebat tot Israël-Palestina, en van klimaatverandering tot abortus.
“Er zijn allerlei interlevensbeschouwelijke initiatieven om bruggen te bouwen tussen mensen die verschillend in het leven staan, en mijn onderzoek laat zien dat die initiatieven vaak ook leiden tot meer kennis over en waardering voor elkaar. Tegelijkertijd is het voor docenten en organisatoren van zulke programma’s vaak moeilijk om op een goede manier aandacht aan te besteden aan grote maatschappelijke uitdagingen.
‘Vruchtbare schuring’
“Een belangrijke conclusie is dan ook dat interlevensbeschouwelijk leren verder moet gaan dan harmonie. Juist het omarmen van schuring – situaties waarin spanningen of ongemak ontstaan – kan helpen om beter te leren omgaan met elkaar. Door vruchtbare schuring leren mensen van verschillende levensbeschouwingen van elkaar en leren ze omgaan met de samenleving waarin deze thema’s steeds urgenter worden.
“Daarnaast opent mijn onderzoek een gesprek over hoe we interlevensbeschouwelijke programma’s beter kunnen evalueren. Want hoe kunnen we vaststellen of ze hun nobele idealen daadwerkelijk halen? Leiden zulke ontmoetingen inderdaad tot meer begrip, betere samenwerking of maatschappelijke verandering? En hoe meet je dat dan? Om te weten wat die initiatieven teweegbrengen bied ik handvatten, zoals het formuleren van heldere leerdoelen, meewegen van de context, het gebruiken van verschillende methoden en rekening houden met diverse manieren van leren.”
Symposium
Voorafgaand aan de promotie vindt het symposium "Bruggen bouwen of schuren?" plaats. Geïnteresseerden zijn van harte welkom, vanaf 10.00u. Toegang is gratis. Meer informatie en het registratieformulier vind je hier.