De dienst Communicatie & Marketing (C&M) is eigenaar van het systeem Selligent. Het beheer van het systeem en de inzet ervan liggen bij het team CRM Marketing. Dit multidisciplinaire team bestaat uit medewerkers van de dienst IT en van C&M.
Selligent Customer Data Management (CDM)
De VU gebruikt Selligent Customer Data Management (CDM) als CRM-systeem om de relatie en interactie met studiekiezers, studenten/ cursisten en medewerkers te onderhouden en beheren. Het systeem ondersteunt:
- Het opbouwen van een duurzame relatie met verschillende doelgroepen;
- Verschillende relatiebeheerprocessen, zoals de werving van studenten en de communicatie met een breed scala aan relaties van de VU.
Selligent CDM haalt relevante gegevens voor studenten en medewerkers op vanuit de studentenadministratie (SAP SLcM) en de medewerkersregistratie (SAP SF). Deze gegevens worden uiteraard conform AVG normen gewaarborgd en gebruikt.
Marigold Campaign (voorheen SMC)
Gekoppeld aan CDM is de Campaign-applicatie van Marigold. Dit is het marketing automation middel waarmee de VU op het juiste moment, aan de juiste personen, relevante content stuurt.
Campaign is ook het mailhuis van de VU. Medewerkers kunnen hiermee zelf gepersonaliseerde nieuwsbrieven of mailings op basis van segmenten (doelgroepselecties) versturen.
Selligent Site
Om websitebezoekers te herkennen en te segmenteren in interessegroepen wordt gebruik gemaakt van Selligent Site. Het is daardoor mogelijk om passende content aan te bieden aan de websitebezoeker op basis van interesse, mits hiervoor toestemming is gegeven. De gegevens worden opgenomen in SMC en eventueel CDM voor gerichte e-mailcampagnes en doelgroepanalyses.
Andere CRM-systemen binnen de VU
Voor relatiebeheer van alumni, corporate partnerships, donateurs en leden van de VU-vereniging wordt gebruik gemaakt van CRM-systeem Raiser’s Edge NXT (NXT). Dit wordt beheerd door de Dienst Universitaire Relaties en Fondsenwerving (DURF).