Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

In 5 stappen je onderwijs ontwerpen met ChatGPT of MS Copilot

Laatst gewijzigd op 12 augustus 2024
Een paper nakijken, informatie verzamelen of structuur aanbrengen in notities – studenten maken veel gebruik van ChatGPT en andere AI. Maar hoe kun jij als docent deze tool inzetten als je assistent? In deze onderwijstip ontdek je hoe je ermee omgaat en waarmee ChatGPT of Microsoft Copilot je kan ondersteunen in je onderwijsontwerp.

Stap 1: begrijp eerst goed wat generatieve AI is 
Om optimaal gebruik te maken van ChatGPT of Microsoft Copilot, is het belangrijk om te snappen wat de tool precies is en hoe die werkt. AI ondersteunt ons in allerlei zaken in het dagelijks leven. Van de algoritmes in Netflix tot het automatisch verbeteren van een foto op je smartphone. Generatieve AI is een aparte tak die nieuwe content kan creëren zoals tekst, plaatjes, audio en video. ChatGPT en Microsoft Copilot zijn zulke generatieve AI in de vorm van een chatbot. Het is een geavanceerd taalmodel dat getraind is aan de hand van een dataset van internetinformatie. Geef je de chatbot een opdracht, dan beantwoordt de tool je vragen, schrijft een essay en kan je ook ondersteunen in je onderwijs. Zo’n opdracht wordt ook wel een prompt genoemd. De beste manier om chatbots te leren kennen is om het spelenderwijs uit te proberen. 

Stap 2: schrijf duidelijke en specifieke prompts
De kwaliteit van het antwoord dat een chatbot je geeft, hangt sterk af van hoe je je prompt geschreven hebt. Hoe meer informatie en context je aan chatbot geeft in je prompt, hoe beter de AI het antwoord afstemt op jouw situatie. Bekijk bijvoorbeeld het verschil tussen deze twee prompts: 

  1. Maak een biologieopdracht over DNA 
  2. Maak een biologieopdracht voor tweedejaars universiteitsstudenten over DNA, specifiek over genregulatie. Geef de opdracht drie verschillende stappen, oplopend in moeilijkheid. Begin met een kennisvraag, dan een analysevraag en eindig met een toepassingsvraag. 

Bij de eerste prompt weet de chatbot niet voor welk niveau de opdracht geschreven moet worden en kan het antwoord zomaar een opdracht op het niveau van 4havo zijn. Daarnaast is het onderwerp erg algemeen, het antwoord zal dat ook reflecteren. In het tweede voorbeeld hebben we naast het niveau ook een leerdoel toegevoegd: kennis, analyse en toepassing hiervan rond genregulatie. Nieuwsgierig naar beide antwoorden? Probeer deze prompts zelf eens uit in een chatbot.  

Stap 3: geef de chatbot een specifieke rol 
Daarnaast kun je ook een specifieke rol aan de AI geven met een specifieke taak. Hierdoor nuanceer je de taak en wordt de chatbot jouw assistent en sparringpartner. Bijvoorbeeld: 

Neem de rol aan van een onderwijskundige expert en assistent in het ontwerp van een cursus. Ik ben docent psychologie aan de universiteit, en heb je nodig bij het maken van het onderwijsprogramma voor het vak Sociale Psychologie voor eerstejaars studenten. Stel mij alle vragen die nodig zijn om de structuur en inhoud van de cursus op te stellen, met heldere leerdoelen en uitdagende opdrachten.   

Wanneer je deze opdracht geeft, zal de chatbot een lijst opstellen met vragen die je verder helpen om je onderwijsprogramma op te stellen, en voorbeelden die passen bij het onderwerp. Beantwoord je de vragen, dan verwerkt de AI deze weer in een nieuw antwoord. Naast onderwijsassistent kun je een chatbot iedere andere rol geven die voor jou behulpzaam is in je werk. Denk aan sparringpartner, corrector, een student of een collega van een ander vak. Het helpt ook om te delen wat je eigen rol is.   

Stap 4: stel vervolgvragen
Ondanks een heldere en uitgebreide prompt kan het antwoord van de chatbot je misschien toch tegenvallen, of zet je er zelfs vraagtekens bij. Het is daarom goed om te realiseren dat AI niet feilloos is: het beste resultaat krijg je meestal niet in één keer. Zo geeft de AI je in het eerste antwoord wellicht een aantal goede ideeën en laat je de tool één van die ideeën via een vervolgvraag uitwerken tot een meer concreet resultaat. Of zijn er bepaalde kenmerken aan de output die niet passen bij jouw praktijk, daarvoor vraag je weer om een aanpassing. Zo kom je tot de beste resultaten na een aantal keer heen en weer te ‘chatten’ met de chatbot.  

Ook maakt de chatbot vaak inhoudelijke fouten. Controleer dit dus altijd. Met een vervolgvraag kun je een toevoeging of verandering in je resultaat krijgen en je kunt altijd aangeven dat bepaalde feiten niet kloppen – de chatbots verontschuldigen zich altijd netjes.  

Tip: gebruik chatbots bij voorkeur 's ochtends, wanneer de capaciteit van de tool nog niet overvraagd wordt door het Amerikaanse publiek. In de ochtend werkt de tool het snelste en maakt het de minste fouten.  

Stap 5: laat controlevragen stellen 
Naast zelf vragen stellen, kun je chatbot ook de instructie geven om jou op verschillende punten in het proces controlevragen te stellen. Op die manier kan de AI je assisteren om de belangrijkste doelen niet uit het oog te verliezen. Dit kun je bijvoorbeeld in je eerste prompt toevoegen: 

Chatbot [Copilot of ChatGPT], als onderwijskundig assistent help je me bij het bedenken van vijf verschillende activerende blended werkvormen voor mijn cursus over Micro-economics voor eerstejaars universitair Economiestudenten. Daarnaast stel je me vragen om te controleren of er constructive alignment is tussen de activiteiten, leerdoelen en toetsing.  

Bron
Website - ChatGPT: jouw onderwijsassistent; Gemaakt door de I-coaches van het ROC van Amsterdam-Flevoland. Neem voor vragen, tips of kennisdeling contact op met: j.devre@rocva.nl of s.heemskerk@rocva.nl 

Meer weten?
Raadpleeg de uitgebreide VU-informatie over ChatGPT en Copilot op Canvas VU Tools for Education. Meer prompts nodig? Bekijk ChatGPT and generative AI: 25 applications in teaching and assessment. Probeer ook eens het experimentele systeem van de VU Onderwijswerkplaats. Of kom naar één van de VU CTL shorts om snel meer te leren.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam