Mentimeter werkt als volgt: jij maakt de vraag zichtbaar op het scherm en de studenten geven (anoniem) antwoord via hun mobiele telefoon of laptop waarna de antwoorden anoniem zichtbaar worden op het scherm. De student hoeft dus niet bang te zijn voor de reacties van anderen wanneer hun antwoord fout is of vreemd lijkt. Dit sluit aan bij de VU-pijler van een veilig leerklimaat met acceptatie en respect. Als je als student een afwijkende mening hebt van de meerderheid biedt Mentimeter een laagdrempelige manier om die te delen. Op deze manier worden alle studenten gestimuleerd om mee te doen, wat de participatie verhoogt en bijdraagt aan de inclusiviteit.
Tip 1: gebruik de Q&A-functie
Studenten vinden het vaak moeilijk om de docent vragen te stellen tijdens de les. Ze kunnen er tegenop zien klassikaal te laten blijken dat ze iets niet begrijpen. Daarnaast zijn ze soms bang de docent te onderbreken of verwachten dat het antwoord op hun vraag op een later moment vanzelf voorbijkomt. Hierdoor stellen ze hun vraag vaak helemaal niet waardoor ze een belangrijk leermoment missen. Met Mentimeter kunnen studenten op ieder moment anoniem een vraag stellen via de Q&A functie. Wanneer een student een vraag heeft ontvang je rechtsonder in de slide een kleine notificatie. Je kunt als docent vervolgens kiezen welk moment jou het beste uitkomt om deze vraag te beantwoorden. Tot slot kun je zelf bepalen bij welke slides je deze vraagfunctie wilt toevoegen.
Tip 2: gebruik gifs als leuke icebreaker
Wil jij je lessen meteen goed beginnen? Icebreakers geven energie en verhogen het gevoel van verbondenheid zodat je vanaf de eerste slide contact maakt met je publiek. Je zet meteen de toon. Gebruik bijvoorbeeld grappige gifs of memes die studenten een glimlach op hun gezicht bezorgen. Inspiratie nodig? Mentimeter heeft een templatebibliotheek ontwikkeld vol met icebreaker templates die je eenvoudig naar jouw presentatie kan kopiëren.
Tip 3: groepeer antwoorden voor een snel overzicht
Wil je snel verschillende inzichten verzamelen door een open vraag te stellen aan je studenten? Maar krijg je erg veel en lange antwoorden, waardoor het moeilijk is om overzicht te krijgen? Laat Mentimeter de antwoorden groeperen naar thema, zodat jij in een oogopslag kan zien wat de meest gegeven antwoorden zijn. Druk op de spatiebalk tijdens de presentatie en Mentimeter groepeert de antwoorden met behulp van generatieve AI automatisch binnen enkele seconden. Deze functie stimuleert niet alleen efficiënte discussies, maar helpt de studenten ook om verbanden te zien tussen verschillende ideeën, wat bijdraagt aan een dieper begrip van het onderwerp.
Let op: deze functie werkt alleen wanneer de vraag door minstens tien studenten is beantwoord.
Tip 4: krijg inzicht in het leerproces van de student over de tijd
Met de trends-functie kun je de antwoorden op een vraag over de tijd met elkaar te vergelijken. Zo kun jij een beeld krijgen van de trends over een langere periode. Vraag bijvoorbeeld aan het begin van een college: ‘op een schaal van 1 tot 5, in hoeverre vind jij dat je dit onderwerp al beheerst?’ Je behandelt de lesstof en je stelt dezelfde vraag hierna nogmaals aan het eind van de les om te bepalen of de studenten vinden dat ze dit onderwerp nu beter beheersen. Met een druk op de knop worden de eerste antwoorden vergeleken met de nieuwe antwoorden. De antwoorden zie je overzichtelijk weergegeven. Deze inzichten helpen je om je onderwijs te verbeteren: weinig vooruitgang kan een signaal zijn om je lesmethode aan te passen, terwijl grote vooruitgang bevestigt dat je aanpak effectief is. Door deze gegevens over meerdere colleges te verzamelen, kun je je curriculum optimaliseren en je onderwijs beter afstemmen op de behoeften van je studenten.
Let op: deze functie werkt alleen bij een schaalvraag. Daarnaast moet de vraag in dezelfde presentatie gebruikt worden om deze te kunnen vergelijken.
Tip 5: haal het meeste uit je studenten met een wedstrijdelement
Door een wedstrijdelement toe te voegen, kun je de energie in de groep verhogen. De Mentimeter quizfunctie maakt er een spektakel van door na elke vraag op een leaderboard te laten zien wie het best en het snelst antwoord gegeven heeft. Wie wint er na afloop? De motivatie om te winnen gaat snel omhoog, al helemaal als de deelname geen negatieve gevolgen heeft voor de studenten. Je kunt dit wedstrijdelement inzetten aan het begin van je college om de voorkennis van je studenten te activeren of tijdens of na afloop om te controleren of ze de lesstof hebben onthouden en begrepen. Zo maak jij je les niet alleen leuker voor je studenten, maar maak je ook het leren zichtbaar, zowel voor jezelf als voor je studenten. Zowel jij als de studenten krijgen hierdoor namelijk ook inzicht in welke onderwerpen nog extra aandacht nodig hebben. Let wel op dat niet alle studenten een wedstrijd even prettig vinden. Zorg voor een balans en bied ook niet-competitieve manieren aan om deel te nemen, zodat alle studenten zich comfortabel en betrokken voelen bij de les.
Meer weten over Mentimeter? Bekijk de VU Mentimeter-toolpagina.