2024 - Leadership Fellow
Global English en Internationaal Nederlands op de VU Campus (GEIN@VU)
Dr. Laura Rupp (Faculteit der Geesteswetenschappen)
Dit project bevordert inclusief onderwijs aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) door middel van een taaldiversiteitsprogramma voor Nederlands en Engels. VU-studenten en medewerkers worden zich meer bewust van de verschillende soorten Nederlands en Engels die gesproken worden op de VU en beginnen elkaar beter te begrijpen en waarderen. De kern van het programma is de VU sMOOC (Social Massive Open and Online Course) "English Pronunciation in a Global World" die we gaan inzetten in het curriculaire en extra-curriculaire on-campus onderwijs en andere activiteiten op de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarbij ontwikkelen we ook een Nederlandse equivalent sMOOC “Internationaal Nederlands”.
2024 - Senior Fellows
Voor de culturele diverse student, een Professional Compagnion uit het toekomstig werkveld
Dr. Y.T.A. Taminiau (Faculteit der Sociale Wetenschappen)
Het begeleidingsprogramma genaamd Professional Compagnion richt zich op een betere aansluiting tussen cultureel diverse studenten van de VU en het toekomstige werkveld. Via het programma worden studenten begeleid door werkende alumni op het gebied van studie gerelateerd advies en sociale- en soft skills. Het programma zorgt voor niet alleen een betere aansluiting tussen de studenten en het werkveld maar biedt ook een mogelijkheid om organisaties rondom de VU in aanraking te laten komen met getalenteerde diverse studenten al voordat zij zijn afgestudeerd. Dit programma zal zorgen voor een win-win situatie voor zowel de studenten als de organisaties uit het werkveld.
RECEPT: Rebuilding Education: Co-creatie en Empowerment voor Planetaire Transformatie
Dr. J.J. Tielbeek (Faculteit der Geneeskunde)
Het RECEPT-project herontwerpt bestaand onderwijs door samen met studenten nieuwe, toekomstbestendige curricula te co-creëren. Hiermee willen we studenten meer betrekken bij het vormgeven van onderwijs en hen voorzien van betekenisvolle leerervaringen, inclusief handelingsperspectieven voor de planetaire crisis. We innoveren 10 VU Bachelor vakken door middel van student-gedreven co-creatie en co-teaching, waarbij het curriculum elk jaar evolueert met nieuwe studentencohorten. Het resultaat is relevant, aansprekend onderwijs en een praktisch kookboek voor curriculum co-creatie.
2024 - Teaching Fellows
Thema: Onderwijsvormen van de toekomst
Street Psychology: Ervaringsonderwijs voor Psychologiestudenten
Dr. M.B.J. Toffolo (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen)
Het mentale welzijn van jongeren in Nederland staat onder druk. Ons nieuwe vak, Street Psychology (gebaseerd op het succesvolle onderwijsprogramma “Street Law”), kan hier uitkomst bieden. In dit vak voor de Bacheloropleiding Psychologie zullen studenten workshops geven over psychologie aan middelbare scholieren. Studenten zullen interactieve lesmethoden toepassen om psychologische problemen waar scholieren mee worstellen bespreekbaar te maken en aan te pakken. In dit ervaringsonderwijs ligt de nadruk op het leerproces van de studenten en ontwikkelen zij brede vaardigheden zoals samenwerken, creatief en oplossingsgericht denken, communiceren en presenteren. De Comeniusbeurs zal gebruikt worden om Street Psychology te ontwerpen, testen en evalueren.
Thema: Diversiteit en Inclusie
De docent-patiënt, rolmodel voor de bèta-student
Dr. E. van Deel (AmsterdamUMC)
In ons onderwijsproject zijn biomedische professionals die persoonlijke ervaring hebben met medische aandoeningen rolmodellen. Door hun loopbaantrajecten te delen en hun eigen pathofysiologie uit te leggen, doorbreken zij vooroordelen en inspireren ze al onze studenten, zowel met als zonder medische aandoening.
Thema: Werken aan de uitdagingen van de toekomst
‘Building a Professional Identity’: Shaping Tomorrow's Communication Professionals through a Professional Learning Path
Dr. M.G.M. Jansen en drs. E. Schagen (Faculteit der Sociale Wetenschappen)
Studenten hebben behoefte aan een duidelijkere verbinding tussen hun opleiding en toekomstige carrières. Om studenten voor te bereiden op het veranderende vakgebied van communicatie, beoogd het project een leerpad voor professionele vaardigheden te ontwikkelen dat zich richt op vier kernrollen: de informatiespecialist, de verbindende schakel in organisaties, de campagnemanager en de communicatiewetenschapper in een multidisciplinair team. Dit initiatief integreert competenties uit het "SEEDS" profiel voor communicatieprofessionals en maakt gebruik van Entrustable Professional Activities (EPAs) voor beoordeling. De aanpak combineert academische theorie met praktische vaardigheden, met als doel studenten in staat te stellen vol vertrouwen de arbeidsmarkt te betreden. Dit project zal niet alleen ten goede komen aan Communicatiewetenschap studenten, maar ook dienen als een pilot voor andere niet-toegepaste gedragswetenschappelijke programma's.