Leerproces van de student centraal
Activerend blended onderwijs is één van de ontwerpprincipes in de VU Onderwijsvisie. Activerend onderwijs gaat over alle onderwijsactiviteiten die ervoor zorgen dat de student zelf nadenkt, zelf redeneert, zelf een doel formuleert en zelf tot een oplossing komt.
Activerend onderwijs betrekt studenten door een diversiteit aan onderwijsactiviteiten bij het leerproces. Het gaat om een combinatie van actieve, betekenisvolle leertaken waarbij studenten uitgedaagd worden. Een optimale mix (blend) van fysiek en online onderwijs draagt bij aan activerend onderwijs. Zo kan bijvoorbeeld door de inzet van online kennisclips, in het fysieke onderwijs meer verdiepend op de leerstof ingegaan worden. Hierbij versterken de online en on-campus onderwijsvormen elkaar en sluit het onderwijs steeds meer aan bij persoonlijke leerwensen van studenten.
Transitie naar activerend blended onderwijs als logisch uitvloeisel van de coronacrisis
Activerend blended onderwijs is geen nieuw begrip. Door de coronacrisis zijn echter de technologische ontwikkelingen versneld en zijn de vaardigheden van docenten gegroeid en perspectieven op het onderwijs veranderd.
De VU heeft nagedacht over de vraag welke elementen voor het onderwijs van de toekomst behouden moet blijven voor de VU en welke niet. Daar zijn een tweetal belangrijke conclusies uit getrokken.
De VU is een Campus universiteit: verbinding centraal
De eerste conclusie is dat het noodzakelijk is om elkaar fysiek te ontmoeten voor academische groei en binding. De campus is een meerwaarde. De VU moet goed gebruikmaken van de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Dat betekent dat onderwijs primair plaatsvindt - en geroosterd wordt - op de VU campus. In kleine en grote onderwijszalen, in collegezalen, in practicumzalen en in tentamenzalen.
Digitaal en online: daar waar het meerwaarde heeft
Dat wil niet zeggen dat er geen online componenten in het onderwijs kunnen zitten. Juist niet. In het moderne denken over onderwijs vindt op de campus tijdens onderwijsbijeenkomsten toepassing en verdieping plaats van de leerstof. Hiervoor moeten studenten individueel of in groepjes zich zo goed mogelijk voorbereiden of de stof verwerken.
Daarvoor zijn digitale en online tools uitermate geschikt: voor leren van stof via digitale bronnen zoals kennisclips en online boeken, voor het werken aan taken en producten, voor samenwerking, voor kennisdeling, voor het inleveren van opdrachten en voor het geven en ontvangen van feedback. In het onderwijs van de VU moeten digitale en online middelen volop benut worden voor dat doel.
Maar het is in meerdere gevallen ook goed om online onderwijsbijeenkomsten te organiseren waar dat nuttig is. Bijvoorbeeld om gastdocenten van buiten gemakkelijker een inbreng te laten hebben in het onderwijs of voor Q&A sessies (responsiecolleges).
Een VU brede aanpak
Om deze twee conclusies breed op de VU te laten landen heeft de VU gekozen voor een VU brede aanpak voor de periode 2021-2024.