De toetsvisie beoogt te omschrijven hoe het leerproces en toetsing zich tot elkaar kunnen verhouden.
Het is gebruikelijk om onderscheid te maken tussen formatieve en summatieve toetsing:
- Summatieve beoordelingsmomenten zijn gericht op het vaststellen of de leerdoelen zijn bereikt en voortgangsbeslissingen.
- De formatieve dialoog is een essentieel onderdeel van het leerproces en richt zich op het beantwoorden van drie formatieve vragen: de vraag waar de student naartoe werkt (feedup), waar de student nu staat (feedback) en hoe de student naar de gewenste situatie toe kan groeien (feedforward).[1]
Wanneer het leerproces en de summatieve toetsing goed met elkaar in balans zijn, vullen de formatieve dialoog en de summatieve beoordelingsmomenten elkaar aan. De toetsvisie nodigt opleidingen en docenten uit op zoek te gaan naar de optimale balans tussen de formatieve dialoog en summatieve beoordelingsmomenten.
De visie op toekomstbestendige toetsing is uitgewerkt in drie ontwerpprincipes, gerelateerd aan de kernwaarden van de VU. Lees hieronder meer over de ontwerpprincipes of download de hele toetsvisie, inclusief inspirerende voorbeelden.
[1] Dominique Sluijsmans en Mien Segers, ‘Wat is nodig voor een toetsrevolutie in het hoger onderwijs? Vijf kernboodschappen voor de praktijk’, in: Dominique Sluijsmans en Mien Segers (red.), Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs (Culemborg, Uitgeverij Phronese, 2018) 216-232: 222.