Onderdeel van A Broader Mind
Community Service Learning (CSL) is een VU-brede onderwijsaanpak die is opgenomen in de VU-strategie. Het is onderdeel van A Broader Mind, omdat het de verschillende vormen van ontwikkeling die dit programma nastreeft mogelijk maakt. Door in contact te komen met diverse groepen mensen in de samenleving en door echte problemen aan te pakken, ontwikkelen studenten zich op manieren die op de campus niet mogelijk zijn. Bovendien verbreedt CSL academische perspectieven door interdisciplinaire samenwerking tussen studenten met verschillende achtergronden mogelijk te maken.
Het ontstaan van Community Service Learning
Community Service Learning is in de jaren '70 in de Verenigde Staten ontstaan. Sindsdien verspreidde CSL zich over de hele wereld en evolueerde de aanpak. Het uitgangspunt en de cyclus bleven echter vergelijkbaar: een CSL-vak wordt doorgaans opgezet binnen één discipline en focust op één specifieke maatschappelijke uitdaging. Aan het einde van het vak worden de verbindingen met het vraagstuk en de samenwerking met de maatschappelijke partners beëindigd.
Wederkerigheid door een thematische aanpak
Het CSL-team van de VU ontdekte dat wederkerigheid significant toeneemt door een meer continue vorm van Community Service Learning, waarbij studenten voortbouwen op de inzichten en acties van eerdere groepen studenten en vakken. Daartoe ontwikkelde het team een nieuwe, thematische aanpak, waarvoor ze kennisallianties oprichtten: netwerken van academische en maatschappelijke partners die langdurig samenwerken aan een breed maatschappelijk thema, zoals duurzaamheid, mentale gezondheid en inclusieve publieke ruimten. In 2022 werd de thematische aanpak erkend door de Triple E Awards.
Wil je lid worden van een van de thematische kennisallianties? Neem contact op met het CSL-team.