De eigen klanten lijken lyrisch, de wetenschap is kritisch. Zelfbenoemde businesscoaches die trainingen verkopen via sociale media roepen snel vraagtekens op. Zijn ze betrouwbaar en maken ze hun beloften waar?
Het FD interviewt o.a. Yvonne Burger van het Center for Executive Coaching en docent van de VU-opleidingen Executive Coaching en Executive Teamcoaching.
Quote uit dit interview:
Volgens Charlotte van ’t Wout hoeft een goede coach geen wetenschappelijk onderbouwde adviezen te geven. ‘Als je een goede businesscoach zoekt, moet je gewoon op zoek gaan naar iemand die goede resultaten heeft en nadoen wat die persoon goed doet. Je wilt toch leren van iemand die succesvol is?’ vraagt ze retorisch.
Hoogleraar Yvonne Burger ziet dat anders: ‘Het is helemaal niet gezegd dat de oplossingen die voor die ene coach hebben gewerkt, ook anderen passen. Een confronterende aanpak past bijvoorbeeld niet bij iemand die aan de rand van een burn-out staat.’
Lees het volledige artikel op het FD.nl:
Bron: FD
Auteur: Charlotte Boström