In een serie van interviews komen verschillende studenten van de VU lerarenopleidingen aan het woord. Fadi Lamaa volgt naast zijn werk als leraar economie de universitaire lerarenopleiding bedrijfseconomie. Voordat hij in Nederland begon met lesgeven was hij al 10 jaar economiedocent in Libanon. Mike van Bilzem koos voor het schoolvak Engels omdat dat door het gamen zo’n beetje zijn tweede taal was geworden. Het mooiste van het vak vindt hij: "Als docent weet je als je opstaat, niet hoe je dag zal verlopen. Dat hangt af van de leerlingen en wie jij op dat moment voor ze bent." Michel de Kock en Joke Muller kozen er na een commerciële carrière voor om zich om te laten scholen tot respectievelijk leraar Duits en leraar Frans. Michel heeft voor zijn omscholing dertig jaar als purser gewerkt en focust zich tijdens het lesgeven op het thema ‘doeltaal, leertaal'. Kennis van taal ontwikkelt zich hierin vooral wanneer leerlingen praten. Voor Joke was het altijd al duidelijk dat wanneer zij terug zou komen in Nederland, ze heel graag het onderwijs in wilde gaan. Esther Geenen was voordat zij informaticadocent in het speciaal voortgezet onderwijs werd werkzaam in het bedrijfsleven, onder andere bij IBM. Een docent Engels vroeg haar destijds om samen het vak Informatica op te zetten en ze is nooit meer weggegaan.
Interviews studenten VU Lerarenopleidingen
29 augustus 2022
Voor sommigen is het een lang gekoesterde wens om zich om te laten scholen tot leraar in het voortgezet onderwijs, voor de ander is later docent worden al van kleins af aan duidelijk. Elke student heeft een eigen beweegreden om met de lerarenopleiding te starten. Wat was de doorslaggevende factor? Wat trekt ze aan om voor de klas staan? En welke inzichten hebben zij opgedaan? Studenten van de VU lerarenopleiding vertellen hun persoonlijke verhaal.
Snel navigeren website Universitaire Lerarenopleidingen
Contact opnemen
Direct naar