In het project "Digitale Chemie" ontwikkelen van Schaick, Hansen en Vermeeren een lesmodule Digitale Chemie met onder andere digitale demonstratieproeven voor middelbare scholen om verschillende scheikundige concepten tot leven te brengen.
Scheikunde wordt traditioneel op de middelbare school gezien als wetenschap waarbij onderzoekers experimenten uitvoeren in het laboratorium. Echter, in het huidige scheikundige onderzoek is de computer niet meer weg te denken. De moderne scheikundige streeft naar een synergie tussen lab en computer. Deze aanpak benadrukt de noodzaak om computers een prominentere rol te geven binnen de scheikunde op de middelbare school. In dit project ontwikkelen ze een lesmodule Digitale Chemie die complementair is aan het huidige scheikunde curriculum op de middelbare school en een versterkende rol kan spelen door verschillende scheikundige concepten tot leven te brengen. Hiervoor gaan ze aan de slag met het bouwen van een digitale demonstratieproef database en een korte lesmodule met computerpractica. Dit vernieuwende lesmateriaal zorgt ervoor dat scholieren in een vroeg stadium geënthousiasmeerd voor de verschillende facetten binnen de scheikunde en de raakvlakken met de andere bètawetenschappen.
Het Landelijk Overleg Bètadecanen heeft van Schaick, Hansen en Vermeeren een outreach subsidie toegekend, waarmee zij de komende drie jaar dit project kunnen opzetten en uitrollen. Zij ontvangen hiervoor 120.000 euro. De subsidies zijn bedoeld om initiatieven te bevorderen die scholieren al op jonge leeftijd enthousiast maken voor wetenschap en techniek, met als uiteindelijk doel de volgende generatie bètawetenschappers op te leiden. Hiervoor kunnen projecten op het gebied van natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica of domein overstijgend (STEM) kunnen een aanvraag indienen.