Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Betekenisvol werk als sleutel om in de zorg te blijven werken

Delen
2 december 2024
Zorgprofessionals die hun werk als betekenisvol ervaren, blijven gemotiveerd en zijn bereid veel te doen om impact te maken. Toch zijn er veel belemmeringen waar zorgpersoneel mee te maken krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van organisatieadviseur Josine Janssen, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid voorspelt dat in 2030 één op de vijf mensen in de zorg zal moeten werken. In 2050 is dit maar liefst één op de drie van de beroepsbevolking. Momenteel zijn er 50.000 openstaande vacatures en dreigt een zorginfarct. Aanleiding voor Janssen om onderzoek te doen naar wat zorgpersoneel drijft om dit werk te doen. Is dat geld, vakantiedagen of andere secundaire voorwaarden? “Nee, voor zorgpersoneel is het cruciaal dat zij hun werk ervaren als betekenisvol”, stelt Janssen. “Als zorgmedewerkers niet het gevoel hebben dat ze impact maken, lopen ze vast en vertrekken ze.”

Belemmeringen

Uit haar onderzoek blijkt dat er toch allerlei belemmeringen zijn waardoor zorgmedewerkers niet die zingeving ervaren in hun werk. Zo is de werkdruk hoog en moeten werknemers veel moeite doen om voldoening uit hun werk te halen, omdat ze geen tijd hebben. Janssen: “In de thuiszorg zag ik hoe een werknemer een aantal minuten had gekregen om steunkousen aan te trekken bij een oude vrouw. Toen ze vervolgens uitbarstte in tranen vanwege eenzaamheid, zag ik de zorgmedewerker een rekensom maken in haar hoofd. Ze troostte de vrouw, offerde haar eigen lunch op en voorzag ook nog wat tijdwinst bij een andere cliënt.”

Een andere veelgehoorde belemmering is dat medewerkers een mismatch ervaren tussen de managers en de realiteit op de werkvloer. “Gevolg is dat medewerkers zich terugtrekken in hun team. Daar vinden ze wel gelijkgestemden waar ze die zingeving kunnen vinden”, zo vertelt Janssen. Maar ook voor de lange termijn is dit niet houdbaar. Zorgmedewerkers kunnen lastig ‘nee’ zeggen tegen collega’s, raken overwerkt en voelen zich genoodzaakt regels te doorbreken. “Bij een thuiszorgorganisatie in het noorden van het land moesten de medewerkers een dubbele check afvinken voor toestemming van medicatie. Doorgaans gebeurt dat op afstand door een andere medewerker. Maar de wifi is daar erg slecht en werkt vaak niet. Dit kaartte medewerkers diverse malen aan bij het management, maar er veranderde niets. Ga je dan als medewerker mensen niet hun medicatie verschaffen?”

Zorgorganisaties moeten dit structureel aanpakken

Bovenstaande voorbeelden onderstrepen volgens de onderzoeker hoe belangrijk het is dat organisaties structurele belemmeringen wegnemen die betekenisvol werk in de weg staan. “Leidinggevenden, ga in gesprek met je personeel: luister naar de uitdagingen die zij in hun werk ervaren, de obstakels die betekenisvol werk in de weg staan, en wat hen juist voldoening en motivatie geeft”, adviseert Janssen. Dit maakt zorgorganisaties aantrekkelijker voor medewerkers en draagt bij aan betere zorg voor patiënten en cliënten.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam