Dat is de vraag die ten grondslag lag aan het VU-CTL ontwikkelpad; een visuele weergave van de professionaliseringstrajecten die docenten bij het VU-CTL kunnen volgen.
Het VU-CTL ontwikkelpad stelt docenten in staat om professionaliseringstrajecten te kiezen die passen bij hun situatie en leervraag, en om deze trajecten te plannen en overzien in het brede perspectief van hun continue ontwikkeling.
Hoe werkt het ontwikkelpad?
Ieder honingraat representeert een traject dat afzonderlijk gevolgd kan worden. Het pad begint met een Start-to-teach dag voor alle startende docenten. Na deze introductie volgt in principe de basiskwalificatie onderwijs (BKO), tenzij docenten voor een beperkte onderwijstaak zijn aangenomen – als mentor of begeleider van thesis of stage -. Na het behalen van de basiskwalificatie kunnen docenten zich verder verdiepen en kiezen voor specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van toetsing, of voor verdieping in de breedte. Docenten bepalen zelf welke honingraten ze willen volgen. Zo kunnen ze kiezen voor aanbod dat aansluit bij hun actuele leerbehoeften.
Op de webpagina ctl-vu.nl kunnen docenten een actuele, interactieve versie van het ontwikkelpad raadplegen en voorbeelden selecteren van mogelijke ontwikkelpaden.
Whitepapier ‘Een ontwikkelpad voor docenten in het hoger onderwijs’
Benieuwd naar hoe het VU-CTL ontwikkelpad tot stand is gekomen? En op welke didactische uitgangspunten het is gebaseerd? In de whitepaper ‘Een ontwikkelpad voor docenten in het hoger onderwijs' (.pdf) lees je meer over o.a. de didactiek binnen het ontwikkelpad, de onderliggende visie op docentschap en onze toekomstplannen.
Ben je betrokken bij een CTL/TLC in oprichting, de ontwikkeling hiervan of heb je vanuit een ander vakgebied ideeën? Neem contact met ons op en dan praten we graag verder: ctl@vu.nl.