Elk jaar organiseert Weekend van de Wetenschap een publieksonderzoek om de grenzen van de wetenschap te verkennen. Dit jaar ligt de focus op beeldtaal en hoe mensen visuele informatie interpreteren. Zo geven gekleurde vlaggen op stranden aan hoe veilig het water is, maar blijkt uit eerder onderzoek dat het publiek deze vaak niet goed begrijpt waardoor hun veiligheid in gevaar kan komen.
Daarom wordt in dit onderzoek het ontwerp van de vlaggen niet alleen voor, maar ook door het publiek gemaakt. Deelnemers ontwerpen zelf de vlaggen door te kiezen uit verschillende kleuren, pictogrammen en kaders. “Wij denken dat het veranderen van sommige kleuren kan helpen om de vlaggen begrijpelijker te maken. Ook pictogrammen kunnen de betekenis verduidelijken”, vertelt Fenne Roefs.
Hierbij onderzoekt Roefs welke associaties tussen beeldtaal en betekenis met de leeftijd ontstaan en hoe de vlaggen eruit moeten zien zodat ze voor iedereen duidelijk zijn. Ook wordt er gekeken hoe snel deelnemers kiezen, wat inzicht geeft in de sterkte van hun associaties.
Het onderzoek wordt opgezet en uitgevoerd door Fenne Roefs, onderzoeker en ontwerper bij Mijksenaar Lab, en promovenda aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze wordt hierbij begeleid door hoogleraar visuele cognitie Chris Olivers en cognitief neurowetenschapper Joshua Snell. Het onderzoek zal een jaar lopen en begint op locatie tijdens het Weekend van de Wetenschap.
Wil je meedoen aan dit onderzoek? Ga dan naar deze website. of bezoek het Weekend van de Wetenschap! Op 5 oktober is het publieksonderzoek bij de Techniekdag Arnhem en op 6 oktober bij de Universiteit Utrecht.
Weekend van de Wetenschap
Weekend van de Wetenschap vindt jaarlijks plaats in het eerste weekend van oktober en wordt georganiseerd door NEMO Science Museum, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Lees meer over het programma op de website van het Weekend van de Wetenschap.