Het gaat om het project van geoloog Bernd Andeweg en het project van neuropsycholoog Dennis van ’t Ent.
Urban Geology
In de bebouwde omgeving van Nederland werd en wordt op grote schaal natuursteen gebruikt. Puien, foyers, trappen, straatmeubilair bieden de kans om gesteente in verschillend detailniveau te bestuderen. Met de aardrijkskundedocenten en de amateurgeologen in Nederland gaat Bernd Andeweg routes -die deels al bestaan in gedrukte vorm, bij docenten op de plank - uitwerken in een site met GoogleMaps routes. Docenten en andere kenners kunnen routes aanleveren en zoeken op de site naar routes in de buurt om leerlingen kennis te laten maken met de verschillende (hoofd)groepen gesteente. Het samenwerkingsverband met de Landelijke verenging voor Geologische Activiteiten en de Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap heeft een enorme reikwijdte aan kennis en doelgroepen die ze kunnen bedienden. Als de site staat, kan ook het grotere publiek worden bereikt om de latente interesse te voeden en de beperkte kennis over gesteenten in het algemeen te vergroten.
DNA cinema
Genetisch onderzoek ontwikkelt zich momenteel razendsnel en er wordt steeds meer mogelijk, zoals het vaststellen van aanleg voor ziekten en gedrag, embryonale selectie en het aanpassen van DNA. De huidige generatie adolescenten zal het meest met deze ontwikkelingen worden geconfronteerd. Het is daarom essentieel dat deze groep goed geïnformeerd is over de interpretatie en implicaties van genetisch onderzoek, en over aspecten van ethiek en privacy. Omgekeerd is het belangrijk dat wetenschappers in het genetisch onderzoek bewust zijn van de gedachten, en mogelijke misvattingen, onder jongeren en leren over de meest optimale manieren om onderzoeksbevindingen te communiceren.
Dennis van ’t Ent gaat hiervoor, met Tessa Zonneveld en Margot van de Weijer van Amsterdam UMC en psycholoog Melanie de Wit, middelbare scholen benaderen voor het project waarin leerlingen een filmfestival voorbereiden en uitvoeren. Tijdens dit project maken de leerlingen video's over onderwerpen rondom het thema genetisch onderzoek en de samenleving. De video's worden tijdens het Scholieren Filmfestival vertoond samen met een bestaande hoofdfilm over dit thema en activiteiten waarbij de onderwerpen uit de films besproken worden met wetenschappers. Gedurende het project denken de leerlingen samen na over het thema en is er dialoog met wetenschappers. Zo zorgen we dat de leerlingen op een toegankelijke manier wijzer worden en dat jongeren en wetenschappers leren van elkaars perspectieven op dit thema. Rialto en Audiovisueel Centrum VU zijn als samenwerkingspartner betrokken.
Vernieuwde wetenschapscommunicatieprojecten
Met de WECOM-call wil de NWA vernieuwde wetenschapscommunicatieprojecten stimuleren. Bijvoorbeeld projecten die met vernieuwende manieren komen om het brede publiek wetenschap te laten beleven, en nieuwe doelgroepen te interesseren in de wetenschap. Interactie en samenwerking tussen wetenschap en samenleving staan hierbij centraal. Financiering stelt professionals van kennisinstellingen, musea en publieke organisaties in staat om innovatieve vormen van wetenschapscommunicatie te ontwikkelen. Het doel is om wetenschappelijk onderzoek en de rol van wetenschap in de samenleving onder de aandacht te brengen bij de brede maatschappij. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan doelgroepen die niet vanzelfsprekend in aanraking komen met de wetenschap.
Programma Nationale Wetenschapsagenda
De basis van de totstandkoming en vernieuwing van de Nationale Wetenschapsagenda ligt bij burgers. In het NWA-programma is de verbinding van samenleving en wetenschap essentieel. Overheden, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en burgers ontwikkelen en benutten samen kennis om tot wetenschappelijke en maatschappelijke impact te komen. En aan de hand van wetenschapscommunicatie wordt kennis gedeeld in de samenleving om de betrokkenheid bij en het vertrouwen in wetenschap te vergroten.
Lees over de andere toekgekende projecten op de website van NWO