Over Ons
De komst van nieuwe stromen vluchtelingen in de afgelopen jaren raakt veel mensen in Nederland. Diverse gemeenten, organisaties en buurtinitiatieven experimenteren met innovatieve aanpakken voor de inclusie en maatschappelijke participatie van statushouders. Echter kan geen enkele partij op zichzelf alle oplossingen bieden. De verbinding van de opgedane kennis vluchtelingen zelf, belangenbehartiger, wetenschappers, beleidsmakers en maatschappelijke partners is daarom van groot belang.
De Refugee Academy, een van de expertiselabs van het Institute for Societal Resilience van de Vrije Universiteit Amsterdam, biedt een kader waarbinnen we bestaande academische, professionele en lokale kennis aan elkaar kunnen verbinden om onderzoek en praktijk rondom vluchtelingenproblematiek dichter bij elkaar te brengen. Dit doet de Refugee Academy door thematische bijeenkomsten te organiseren voor professionals, ervaringsdeskundigen en wetenschappers. De Refugee Academy is gericht op het vergroten van de leer- en reflectieve capaciteiten van alle betrokken partijen. Samen formuleren we werkbare condities die inclusie in de praktijk mogelijk maken. Deze condities zijn nodig om vluchtelingen op een volwaardige manier te laten integreren in Nederland en om bij te dragen aan inclusieve ruimtes waarin onorthodoxe verbindingen kunnen ontstaan tussen mensen.
Het onderzoek van de Refugee Academy heeft verschillende onderzoekslijnen ontwikkeld:
Community initiatieven en duurzame verbinding:
- Hoe kunnen burgerinitiatieven voor vluchtelingen de juiste balans creëren tussen ruimte geven en een pad optekenen (sturen) zodat zij hun levensverhaal voort kunnen zetten in Nederland?
Ondernemerschap bij nieuwkomers:
- wat zijn experimentele routes en condities die ruimte kunnen bieden aan ondernemende nieuwkomers om een actieve bijdrage te kunnen leveren aan de ontvangende samenleving?
Het versterken van de impact van door vluchtelingen bestuurde organisatie en voorvechters voor de rechten van vluchtelingen in het Nederlandse beleidsmakingsproces.
- Welke beperkingen en mogelijkheden komen voort uit de ervaringen van hedendaagse vluchtelingen voorstanders?
- Welke lessen kunnen we leren van het verleden?
- Hoe kunnen we de rol van hedendaagse voorvechters voor de rechten van vluchtelingen re-conceptualiseren.
Crisis governance of governance crisis? Een duurzaam model voor vluchtelingenopvang en integratie op de lange termijn?:
- Hoewel de meningen verdeeld zijn over de term “crisis,” helpt dit frame om in te spelen op toekomstige veranderingen in de vluchtelingenstroom en alledaagse praktische uitdagingen waarmee organisaties geconfronteerd worden.
- Wat leren de verschillende betrokken partijen (overheidsinstanties, NGO’s, en nieuwe organisaties)
- Wat hebben zij geleerd over vluchtelingenopvang tijdens de “crisis”?
- Welke richting gaan zij vanaf nu op?
Voor meer informatie bezoek even onze project pagina.
Geschiedenis
Stel je voor wat er zou gebeuren als je een nieuwe kans om te leven krijgt. Welke energie komt er dan vrij? Beeld je een spiraal in, samengedrukt voor jaren, die openspringt wanneer iemand veilig is. Dat is precies wat er gebeurt bij veel vluchtelingen. In hun eerste jaar springen de meeste spiralen vol energie voort, gretig om zichzelf te bewijzen. Al snel ondervinden zij echter moeilijkheden in het begrijpen van de complexe bureaucratie van hun nieuwe landen. Dit geldt vooral voor sterke verzorgingsstaten – zoals Nederland – waar de bureaucratie als plat en toegankelijk wordt aangemerkt, maar die in de praktijk gelaagd en complex is.
De beelden, aannames en vooroordelen die deelname vaak blokkeren hebben reflectie
nodig. Hiervoor zijn innovatieve infrastructuren nodig die de ‘taken-for-granted’ vooroordelen, in gedachten en praktijk, aan het wankelen doen brengen. Geëngageerde wetenschap kan, door academische en lokale kennis met elkaar te verbinden, voor reflectie en verandering richting deelname zorgen. Met dit idee in
gedachte heeft Halleh Ghorashi en Elena Ponzoni in 2017 de Refugee Academy opgezet. De Refugee Academy kan gezien worden als een horizontale lerende en reflectieve infrastructuur, een soort capaciteitsopbouw, die bestaande kennis en perspectieven over de inclusie van vluchtelingen vanuit meerdere posities met elkaar verbindt.
Het idee voor de Refugee Academy komt voort uit verschillende innovatieve, kleinschalige geëngageerde onderzoeksprojecten waarin onderzoekers samenwerkten met verschillende maatschappelijke actoren (wetenschappers, professionals en vluchtelingen/migranten) om nieuwe dimensies te geven aan de opname van vluchtelingen. Een inspirerend voorbeeld is het verhaal van Sarah.
Een geëngageerd academisch project, gericht op de inclusie van vluchtelingen, bracht verschillende belanghebbenden (vluchtelingen, beleidsmakers, HR-managers, ngo’s die met vluchtelingen werken) samen om kwesties als diversiteit, macht en deelname te bespreken. Het meest indringende voorbeeld van dit project komt van Sarah, die 10 jaar eerder als vluchteling naar Nederland kwam. Toen Sarah werd gevraagd het moment in haar leven te beschrijven waar zij zich het sterkste voelde, antwoordde ze: “Ik denk niet dat ik een dergelijk verhaal heb”. Na aanmoediging van de groep om na te denken over welke aspecten van haar verhaal ze als krachtig zou beschrijven, bleef ze stil. “Ik weet het niet”, antwoordde ze verward. […] Na verschillende sessies in stilte, vertelde Sarah uiteindelijk een verbazingwekkend verhaal over zichzelf als jonge vrouw die vecht voor de vrijheid van zichzelf en die van andere vrouwen in een onderdrukkende, door mannen geregeerde omgeving in Eritrea. Uiteindelijk doet zij daar mee aan de gewapende strijd voor de vrijheid van haar land, waardoor ze haar familie, sociale positie en haar dagelijkse zekerheden achter zich laat.
Verhalen zoals die van Sarah tonen aan dat het dringend noodzakelijk is om het reflecterende vermogen van relevante belanghebbenden in machtsposities (inclusief academici) te verbeteren, door verbinding te maken met de levenswereld van vluchtelingen. Het documenteren en analyseren van de verhalen van vluchtelingen over hun strijd voor het deelnemen, en omgaan met die verhalen binnen een structuur zoals Refugee Academy, helpen ons bij het identificeren van de taken-for-granted bronnen van uitsluiting en het creëren van voorwaarden voor de beweging richting inclusie. Deze geëngageerde methodologie helpt ons om het beleid, het onderzoek en de initiatieven voor verandering dichter bij de levenswereld van vluchtelingen te brengen. Alleen dan is het mogelijk om samen duurzame structuren te creëren voor een waardig leven en overleven van vluchtelingen.
Bovenstaande tekst is een verkorte versie van een recent gepubliceerde tekst door prof. dr. Halleh Ghorashi met illustraties van Parisa Akbarzadehpoladi, verschenen in C. Nevejan and H.A. Farès (Ed.) Values for Survival: Cahier1, pp. 116-117.