Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

3D-printen

Een 3D-object laten printen voor onderzoek, onderwijs en studie? Bij de Universiteitsbibliotheek is het mogelijk! We nodigen iedereen met een goed idee uit om kleine of grote voorwerpen te laten printen.

LET OP! We printen alleen voor educatieve doeleinden.

Wat heb je aan 3D?
De meerwaarde van geprinte 3D-objecten ligt vooral in het toegankelijker maken van studiemateriaal. Je kunt kwetsbare of reusachtig grote objecten nu in hanteerbaar formaat printen. Ook kan je met 3D-printen dingen laten zien die anders voor het blote oog onzichtbaar zouden blijven, zoals atomen, microscopisch kleine organismes of de constructie van een eeuwenoud gebouw.

Innovatiemanager Sylvia Moes: "Deze 3D-geprinte kleispijker kan ik meenemen in mijn fietstas naar de plek waar ik onderwijs geef. Dit exemplaar mogen studenten ook gewoon vasthouden om goed te bestuderen, wat met het echte object eigenlijk niet kan, want dat ligt op een tafel op een kussentje om op afstand bekeken te worden."

De eindeloze mogelijkheden van 3D-printen
Kleispijkers, het dodenmasker van Abraham Kuijper, een dwarsdoorsnede van een landschap, robotonderdelen, maquettes voor een ideale studieruimte of de campus van 100 jaar geleden: het kan allemaal geprint worden. Zo kunnen eeuwenoude objecten opnieuw tot leven worden gebracht tijdens colleges.

Special Interest Group Onderwijsondersteuning
Met de Special Interest Group (SIG) UB Onderwijsondersteuning ben je altijd op de hoogte van de diensten van de Universiteitsbibliotheek die dienen ter ondersteuning van het onderwijs. Samen onderzoeken we innovaties, zoals 3D-printing, of zoeken we antwoorden op vragen over het gebruik van onderwijsleermateriaal. Meld je aan via steunpuntleermaterialen.ub@vu.nl.

VU Onderwijswerkplaats
In de Onderwijswerkplaats bij VU NT&L kunnen docenten en studenten experimenteren met diverse onderwijsinnovaties, zoals 3D-printers. 

Onze 3D-printers

Wil je graag gebruik maken van de 3D printer, maar loop je vast bij het verzinnen van praktische toepassingen voor jouw cursus? Wij denken graag met je mee!

Mail naar: techlab.ub@vu.nl

Wat heb je aan 3D?

Een 3D-object laten printen voor onderzoek, onderwijs en studie? Bij de Universiteitsbibliotheek is het mogelijk. Iedereen die een goed en realiseerbaar idee heeft, kan een verzoek indienen voor het maken van een 3D-object. Innovatiemanager Sylvia Moes en docent kunstgeschiedenis Madelon Simons vertellen over al gerealiseerde projecten.

Voorbeelden uit de praktijk

Vragen over XR of 3D-printen? Kom naar het Tech Lab!

Neem gerust contact met ons op

techlab.ub@vu.nl

UB Tech Lab

Nieuwe Universiteitsgebouw
Onderwijswerkplaats, 1A-25
De Boelelaan 1111
1081HV Amsterdam

Contactpersoon

  • Linde Voorend
  • Projectleider Onderwijs- & contentondersteuning
  • l.voorend@vu.nl
Dit is een foto van Linde Voorend. Zij is teamlid van Onderwijsondersteuning.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam