Actief en experimenteel leren
Binnen de UB werken wij met de leeraanpak Object Based Teaching and Learning (OBTL). Dit is een vorm van actief en experimenteel leren, waarbij objecten worden gebruikt om nauwkeurige observatie en diep kritisch denken te stimuleren. Hierin staan verwondering (inspiratie), ontzag, nieuwsgierigheid, discussie, betrokkenheid (groepswerk) en creatief denken centraal. Unieke en bijzondere objecten dienen als bewijs van creativiteit en roepen een verbinding op tussen het verleden en het heden. Zo brengt het object jouw college tot leven!
Creëer een krachtige leerervaring
Omdat er binnen OBTL een multi-zintuiglijke betrokkenheid wordt gecreëerd, heeft het de potentie om een krachtige leerervaring te creëren die studenten zich nog lang na het einde van het semester zullen herinneren. Daarnaast biedt OBTL de mogelijkheid tot unieke toegang tot objecten en hun culturele waarde. Studenten hebben de mogelijkheid om zeldzame voorwerpen, kunstwerken en archieven van dichtbij te bekijken of aan te raken. Door studenten deze ervaringen te geven, kunnen zij ook bijdragen aan het gesprek over welke materialen welke culturele waarden dragen.
Aan de slag
Er zijn verschillende manieren om OBT&L in te zetten in je onderwijs. Dit geeft een grote flexibiliteit bij het afstemmen op je leerdoelen. Als Universiteitsbibliotheek bieden we ondersteuning bij het verbinden van je leerdoelen en de praktische toepassing van OBTL.
Wil je ook aan de slag met OBTL? Kies dan hieronder op welke vraag jij nu een antwoord zou willen hebben: