Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Object Based Teaching and Learning

Sluit aan bij de leefwereld van je studenten door ze echte objecten te tonen. Van gekweekte kristallen tot een zeventiende-eeuwse hemelglobe en van kleitabletten tot een papieren ‘dreigtweet’ , de collecties van de Universiteitsbibliotheek staan voor je open. Of creëer je eigen objecten in ons Tech Lab met de 3D printer. Gebruik hiervan maken in je college? Dat kan! We adviseren je graag over welk materiaal geschikt is voor het specifieke vak dat je geeft. Zelfs als je niet zeker weet wat past bij je curriculum, denken wij graag met je mee!

Actief en experimenteel leren  

Binnen de UB werken wij met de leeraanpak Object Based Teaching and Learning (OBTL). Dit is een vorm van actief en experimenteel leren, waarbij objecten worden gebruikt om nauwkeurige observatie en diep kritisch denken te stimuleren. Hierin staan verwondering (inspiratie), ontzag, nieuwsgierigheid, discussie, betrokkenheid (groepswerk) en creatief denken centraal. Unieke en bijzondere objecten dienen als bewijs van creativiteit en roepen een verbinding op tussen het verleden en het heden. Zo brengt het object jouw college tot leven! 

Creëer een krachtige leerervaring 

Omdat er binnen OBTL een multi-zintuiglijke betrokkenheid wordt gecreëerd, heeft het de potentie om een krachtige leerervaring te creëren die studenten zich nog lang na het einde van het semester zullen herinneren. Daarnaast biedt OBTL de mogelijkheid tot unieke toegang tot objecten en hun culturele waarde. Studenten hebben de mogelijkheid om zeldzame voorwerpen, kunstwerken en archieven van dichtbij te bekijken of aan te raken. Door studenten deze ervaringen te geven, kunnen zij ook bijdragen aan het gesprek over welke materialen welke culturele waarden dragen. 

Aan de slag 

Er zijn verschillende manieren om OBT&L in te zetten in je onderwijs. Dit geeft een grote flexibiliteit bij het afstemmen op je leerdoelen. Als Universiteitsbibliotheek bieden we ondersteuning bij het verbinden van je leerdoelen en de praktische toepassing van OBTL.

Wil je ook aan de slag met OBTL? Kies dan hieronder op welke vraag jij nu een antwoord zou willen hebben: 

Kies de situatie die op jou van toepassing is

  • Hoe reserveer ik een object?

    Weet je al precies met welke objecten je aan de slag wil in je colleges? Vul dan het volgende formulier in en we nemen contact met je op. 

    Wist je trouwens dat je objecten ook in kan zetten om vaardigheden te leren? Zo kunnen studenten aan de hand van OBTL niet alleen observatietechnieken verder ontwikkelen, maar ook hun communicatievaardigheden verbeteren en kritische vragen leren stellen. Mocht je dit interessant vinden, lees dan in de paragraaf hier onder meer over dit onderwerp.

  • Hoe kan ik objecten zo inzetten dat mijn studenten het meeste leren?

    Objecten kunnen worden bestudeerd om meer te leren over hun herkomst, maar kunnen ook als startpunt dienen voor het ontwikkelen van vaardigheden. Werken met objecten versterkt zowel het leerproces als het onthouden van informatie omdat het meerdere zintuigen activeert en je zo op een andere manier omgaat met het object. Hiervoor hoeft het object zelf niet per se connecties met het vakgebied te hebben. Voor voorbeelden zie onze Wikiwijs-pagina

    Met Bijzondere Collecties richten wij ons met name op het ontwikkelen en ondersteunen van de volgende vaardigheden: 

    1. Kritisch denken 
      • Stimuleren om eigen onderzoeksvragen te ontwikkelen 
      • Leren om strategieën te ontwikkelen om die vragen te beantwoorden
         
    2. Observatievaardigheden 
      • Door in te zoomen op het object en écht te leren kijken zonder direct conclusies te trekken wordt de observatie en waarneming getraind.
         
    3. Communicatievaardigheden en samenwerking 
      • Objecten worden gebruikt als katalysator voor een gesprek. Studenten worden in staat gesteld om samen te werken, hun leerervaringen te delen met leeftijdsgenoten en hun kennis op te bouwen door van anderen te leren.
         
    4.  Creatieve expressie 
      • Objecten worden gebruikt om andere creatieve inspanningen te inspireren, van het ontwikkelen van nieuw artistiek werk in beeldende kunst, muziek, schrijven of dans tot nadenken over innovatie en creativiteit bij andere inspanningen.  
      • Zie hiervoor ook het programma Art Based Learning

    Ben je geïnteresseerd en zie je mogelijkheden? Of wil je een andere vaardigheid versterken? Vul dan het volgende formulier in en we nemen contact met je op. 

  • Welke objecten zijn er die ik kan gebruiken?

    Vul dit formulier in om persoonlijk advies te ontvangen over het object dat het beste bij jouw leerdoelen past. Lees hieronder meer over de mogelijkheden. 

    De Universiteitsbibliotheek is vele collecties rijk. Binnen Bijzondere Collecties hebben we de vijf deelcollecties. Ook hebben we het Tech Lab waar je zelf objecten kunt 3D printen. Hieronder een greep uit de objecten die ingezet kunnen worden: 

    Deze collectie omvat uiteenlopende objecten die breed ingezet kunnen worden: denk aan de EcoCirc voor Economische studies, een microscoop om sacromeren te onderzoeken voor Bewegingswetenschappen of de gekweekte kristallen van Aard- en Levenswetenschappen. En vergeet vooral niet de toga gedragen door Martin Luther King

    De collectie Handschriften en Oude Drukken bestaat uit 80.000 objecten. Naast de Delftse Bijbel en handgeschreven en geaquarelleerde uitgave van The Pilgrim's Progress bevat deze collectie ook bijna 50 Sumerische en Akkadische kleitabletten en 95 andere objecten. Relevant voor elke discipline, bijvoorbeeld voor Rechtsgeleerdheid – zo werpen twee collegedictaten licht op de geschiedenis van het strafrecht. 

    Niet alleen voor Aardwetenschappen en Geologie is deze collectie relevant, maar ook voor Theologie en Religiewetenschappen. Zo laat de Kaart van het Heilige Land van Cranach de tocht van het volk Israël door de woestijn zien. Bestudeer een karikatuurkaart van Europa voor moderne geschiedenis of deze hemelglobe bij Sterrenkunde.  

    Archieven zijn zeker niet enkel relevant voor historici. De collecties van het HDC bevatten bijvoorbeeld manuscripten van bekende schrijversdichters en zelfs televisiemakers. Bovendien bevatten de archieven van de VU zelf verzamelingen van vrijwel alle faculteiten! Over ieder vakgebied is wel iets te vinden, van de onderzoeken van de eerste hoogleraar natuurkunde op de VU tot correspondentie over de oprichting van nieuwe studies als economie.  

    De kunstcollectie van de VU is overal in alle gebouwen op de campus te bewonderen, van het Hoofdgebouw tot het Transitorium. Het bestuderen van kunst is niet alleen relevant voor studenten kunstgeschiedenis, maar kan ook ingezet worden om je observatievaardigheden te verbeteren. Kijk hier voor een overzicht van arts based learning workshops, waarin kunst centraal staat.

    In het Tech Lab kun je zelf bepalen welk object je wilt printen om te gebruiken in je onderwijs. Je kunt ervoor kiezen om zelf iets te ontwerpen, bijvoorbeeld met TinkerCad of Blender. Klinkt dit je te ingewikkeld in de oren? Vind dan het object dat jij wilt gebruiken in tal van databases online. 3D print objecten worden op verschillende manieren ingezet in het onderwijs, bijvoorbeeld voor het creëren van ruimtelijk inzicht bij studenten of in de gamification van een onderwerp. 

Voorbeelden

Vragen over onze onderwijsondersteuning of over (open) leermaterialen?

Neem contact op met de UB!

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam