De Universiteitsbibliotheek voorziet docenten en studenten op aanvraag van tablets, om zo interactief onderwijs op locatie, één van de leervormen binnen blended learning, te ondersteunen. Hoewel de meeste studenten over een smartphone met data-abonnement beschikken, zijn telefoonschermen vaak niet toereikend genoeg om details, bijvoorbeeld op een interactieve kaart, uitvoerig te bestuderen. Bovendien is technische ondersteuning lastig omdat niet alle apps goed functioneren op verschillende modellen smartphones. Daar komt bij dat toegang verkrijgen tot grote bestanden veel bandbreedte vereist en gepaard gaat met een hoog dataverbruik. Tablets bieden daarom een aantrekkelijk alternatief. Naast de tablets beschikt de UB over ArcGIS en Geoplaza. Met deze software kan ruimtelijke data gevisualiseerd worden. Zo kan bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van een stad via verschillende kaartlagen zichtbaar worden gemaakt.
De mogelijkheden van interactief onderwijs met tablets
Op dit moment worden de tablets elk jaar op verschillende manieren gebruikt. Een aantal voorbeelden van projecten zijn:
- Grondboringen op de Veluwe: studenten markeren op een kaart waar ze geboord hebben. Op de kaart werden tevens foto's met het grondprofiel toegevoegd.
- De historische binnenstad van Amsterdam onderzoeken: studenten maken opdrachten in de binnenstad na een kort college van de docent.
- Archeologisch onderzoek in Eindhoven: studenten onderzoeken diverse bodemlagen in een Romeins veld en verwerken hun bevindingen in kaartlagen. Deze worden verrijkt met een blogpost en afbeeldingen/video.
- Loopbaanoriëntatie op de VU-campus: studenten leren over hun toekomstige studiecarrière via het 'Your VUture' bordspel dat op de hele campus gebruikt kan worden.
Als docent aan de slag met tablets
We kunnen Powerpoint presentaties direct naar de tablet van een student sturen, inclusief geïntegreerde vragen om hun kennis te toetsen. Ook kunnen studenten in teams samenwerken op locatie, en hun kennis en inzichten op gestructureerde wijze verwerken via ArcGIS en Geoplaza. Dit kan worden gedaan met tekst, en vervolgens worden verrijkt met afbeeldingen en/of video. Het is mogelijk om (stads)wandelingen te organiseren met studenten, maar het is ook mogelijk om studenten op afstand te volgen terwijl zij hun veldwerk uitvoeren. Als docent kun je live feedback geven aan studenten. De goede integratie met Canvas zorgt voor een aangename gebruikservaring voor docent én student.