Wij bestuderen hoe sociale groepen hun omgeving vormgeven en hoe zij producten ontwerpen, gebruiken en zich toe-eigenen. Wij onderzoeken hoe design op materiële en symbolische wijze reageert op culturele, sociale, economische en politieke omstandigheden. Wij bekijken hoe de productie en de consumptie van design culturele interactie bepalen.
Wij verkennen nieuwe benaderingen om design te historiseren, rekening houdend met institutionele structuren, geopolitiek, ecologische duurzaamheid en activistische netwerken. Vertrekkend vanuit een Europees perspectief, volgen wij transnationale patronen om de complexe sociale circuits te observeren die vorm geven aan hedendaagse designpraktijken. Wij putten uit theoretische benaderingen omtrent culturele interactie: genderstudies, theorieën van nationale identiteit, postkoloniale en dekoloniale theorieën en nieuw materialisme.
Aandachtsgebieden/methoden
Wij bestuderen verschillende vormen van design:
- Productontwerp
- Kunstambachten
- Grafisch ontwerp
- Kostuum en mode
- Interieur
Institutionele inbedding
Onze groep maakt deel uit van het onderzoeksinstituut voor geesteswetenschappen CLUE+ van de Vrije Universiteit Amsterdam. Binnen CLUE+ werken we aan het onderzoeksgebied 'Paradigms of creativity, Practices of Production, mediation, and Reception in Media, Art, Literature and Design'.