Taalverwerving bij kinderen
Aan de hand van een linguïstisch kader doen we intensief onderzoek naar typische en atypische patronen in de taalverwerving van verschillende groepen kinderen met een taal- en/of gehoorstoornis. Een- en meertalige kinderen met een bepaalde taalontwikkelingsstoornis (TOS), kinderen met dyslexie en kinderen met een gehoorstoornis staan centraal in dit onderzoek. In samenwerking met het VUmc (LHCA) bestudeert onze onderzoeksgroep ook het gesproken taalbegrip van volwassen moedertaalsprekers met een gehoorstoornis, in relatie met hun cognitieve en taalkundige capaciteiten.
Tweedetaalverwerving
Ons onderzoek is daarnaast gericht op de manier waarop mensen een tweede taal leren, gebruiken en verwerken, en we kijken daarbij ook naar effectieve didactische methoden in het tweedetaalonderwijs. Daarbij zijn we vooral geïnteresseerd in Nederlands als tweede taal (NT2), waar ook VU-NT2 Research zich mee bezighoudt. De actuele onderzoeksprojecten van VU-NT2 Research zijn te vinden op de website van deze onderzoeksafdeling. VU-NT2 Research verricht ook onderzoek in opdracht. Zie de website voor meer informatie.
Spraakperceptie en spraakcodering
De derde onderzoekspijler van de groep is spraakconceptie en de manieren van coderen in de huidige hoortechnologie (cochleaire implantaten, klassieke hoortoestellen). Een van onze belangrijkste doelstellingen is het verfijnen van algoritmen voor gerichte, computerondersteunde kalibratie van spraakprocessoren in de cochleaire implantaten van dove taalgebruikers. Een ander doel is meer inzicht te krijgen in de complexe wisselwerking tussen de taalcompetentie van luisteraars, hun cognitieve vermogens en hun hoorvermogen in lastige omstandigheden (bijv. met veel achtergrondgeluid).
Maatschappelijke toepassingen
De onderzoeksgroep hecht veel belang aan de maatschappelijke waarde van de onderzoeksresultaten. Bij ons onderzoek draait het om de gebruikers en die worden dan ook op allerlei manieren bij ons onderzoek betrokken (bijv. om feedback te geven op een nieuw ontwerp of als deelnemer). De resultaten en de opgedane kennis en inzichten worden vertaald naar toepassingen in het onderwijs, de gezondheidszorg en de IT. Daarbij valt te denken aan optimalisatie van de gesproken taalontwikkeling van kinderen met een gehoorbeperking, de ontwikkeling van instrumenten die in een klinische setting of in het onderwijs kunnen worden gebruikt om de taalkundige prestaties te meten van kinderen of volwassenen met een TOS of meertalige kinderen met dyslexie, de ontwikkeling van taaltoetsen voor volwassen taalleerders en het verbeteren van methoden voor het tweede- en vreemdetaalonderwijs. De groep heeft ook een website opgezet voor spraaktherapeuten en klinische taalwetenschappers, waar informatie te vinden is over meer dan zeventig talen. Die site kunnen ze raadplegen als ze meertalige kinderen met een mogelijke TOS moeten diagnosticeren en behandelen.
We hebben contact met allerlei bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in innovatief, toegepast taalwetenschappelijk onderzoek, zoals uitgevers van onderwijsmateriaal en taaltoetsen, producenten van cochleaire implantaten en hoortoestellen, bedrijven die software voor dyslectici ontwikkelen, audiologische prakijken, akoestisch ingenieurs en producenten van producten met ruisonderdrukking.