Het is echter belangrijk om rekening te houden met de diversiteit van academische rollen en loopbanen. We zorgen ervoor dat deze diversiteit wordt meegenomen in onze aanbevelingen om de samenhang en afstemming op relevante EU-aanbevelingen en -principes te bevorderen:
- Afstemming op aanbevelingen van de Raad van de EU:
Zorgen voor samenhang en afstemming op de aanbevelingen van de EU-raad over onderzoeksloopbanen, het behouden van talent, de CoARA-beginselen en het loopbaankader voor onderzoeksmanagement dat is ontwikkeld in het kader van ERA Actie 17. - Inclusie van onderwijs, onderzoek, innovatie en maatschappelijk bereik:
Neem onderwijs (lesgeven), onderzoek, innovatie en maatschappelijk bereik op in academische loopbanen, en erken dat veel werknemers in academische instellingen een hybride loopbaan hebben of van de ene naar de andere functie gaan. - Erkenning van de multidimensionele aard van academische loopbanen:
Erken de multidimensionale aard van academische loopbanen en stem deze af op de CoARA-principes, waarbij de nadruk wordt gelegd op bredere erkenning en beloningen dan alleen het aantal publicaties. Benadruk onderwijs, impact, maatschappelijke betrokkenheid, onderzoeksondersteuning, management, leiderschap en patiëntenzorg. - Gelijkwaardig erkennings- en beloningssysteem:
Een systeem opzetten waarbij onderwijs op een meer omvattende manier wordt erkend en beloond, waarbij minder nadruk wordt gelegd op de hoeveelheid publicaties en in plaats daarvan prioriteit wordt gegeven aan andere gebieden van academisch engagement. Deze gebieden omvatten onderwijs, maatschappelijke impact en betrokkenheid, onderzoeksondersteuning en -management, leiderschap en patiëntenzorg. Academici moeten voldoen aan de basiseisen voor onderwijs en onderzoek en uitblinken in één domein. Stimuleer de ontwikkeling van interdisciplinaire en transdisciplinaire vaardigheden.
Voor een voorbeeld van academische loopbaanrichtlijnen en hun ontwikkelingsproces verwijzen we naar de Nederlandse richtlijnen die worden beschreven in de Recognition & Awarding-strategie van UNL.