Bij de divisie Innovaties in Human Health & Life Sciences (iH2LS) zetten wij ons in om wetenschappelijke onderwijstheorieën te combineren met de context van Wetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen en Wiskunde (STEM). Onze toewijding aan het begrijpen van hoe dingen werken, stimuleert innovatie in zowel onderzoek als onderwijsmethoden. Ons team van docent-onderzoekers verkent nieuwe onderwijskoncepten en leermethoden die waardevolle inzichten bieden voor verschillende studieprogramma's binnen de Faculteit der Wetenschappen. Ons onderzoek profiteert van multidisciplinaire samenwerking en de integratie van diverse kennis en technieken. De dubbele focus op het begrijpen van STEM-onderwijs en -leren en het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek stimuleert voortdurend innovatie in beide gebieden.
Naast het uitvoeren en innoveren van onderzoeks- en onderwijsmethoden, richt de iH2LS-groep zich ook op de ondersteuning van de ontwikkeling van jonge professionals (bijv. junior docenten of PhD-studenten) binnen de afdeling Scheikunde & Farmaceutische Wetenschappen (CPS). Junior docenten zijn belangrijke middelen in onderwijsprogramma's en volgen, vergelijkbaar met een PhD-traject, een ontwikkelingsproces. Ons doel is om junior docenten te helpen hun volledige potentieel in het onderwijs te bereiken en te benutten, terwijl we zowel hun ontwikkelingsproces als welzijn waarborgen.
Binnen iH2LS ontvangen we ook junior docenten van het recent opgerichte BSc-programma Mechanical Engineering, een Engelstalige gezamenlijke opleiding met de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit programma volgt het innovatieve Twente Educational Model, waarbij semesterlange projecten kennis uit parallelle vakken combineren voor een betekenisvolle en praktische leerervaring. Met nadruk op vaardigheidsontwikkeling omvat elk project een geïntegreerde academische vaardighedenlijn, zodat studenten de benodigde competenties op het juiste moment verwerven.
Onderzoek naar Onderwijs en Leren
Bij iH2LS richten we ons onderzoek op innovatieve methoden en didactiek in STEM-onderwijs, met een sterke nadruk op actief leren. We verkennen nieuwe onderwijskoncepten en benaderingen binnen drie hoofdonderzoekslijnen:
- Natuur van de Wetenschap
- Onderwijsmiddelen
- Ontwikkeling van Docenten
We streven ernaar praktische en effectieve heuristieken te ontwikkelen voor de implementatie van innovatieve onderwijsmethoden. Ons doel is om onderzoeksbevindingen te integreren in dagelijkse onderwijspraktijken, wat de betrokkenheid en leerresultaten van studenten bevordert.
Onze inzet gaat verder dan het stimuleren van inzichtelijke discussies; we willen bredere veranderingen binnen de programma's van de faculteit teweegbrengen. Een voorbeeld hiervan is het programma Farmaceutische Wetenschappen, dat verschillende onderwijskundige innovaties heeft geïmplementeerd, zoals het verbeteren van academische vaardigheden, onderzoeks- en laboratoriumvaardigheden en actief leren. Door deze elementen te integreren in de context van geneesmiddelenontdekking—een veld vol intrigerende uitdagingen en onbeantwoorde vragen—ontsteken we de enthousiasme en nieuwsgierigheid van wetenschapsstudenten.
Onderzoek in Medicinale Chemie
Het onderzoek naar medicinale chemie bij iH2LS richt zich op het ontrafelen van moleculaire geneesmiddeldoelen en de interacties daarvan met kleine moleculen. Dit gebeurt bijvoorbeeld door biophysische methoden zoals oppervlakteplasmonresonantie (SPR). We gebruiken SPR-biosensoren en isotherme titratiecalorimetrie (ITC) om eiwit-ligandinteracties en de thermodynamica van ligandbinding te analyseren. Deze gegevens helpen ons om structuur-kinetiekrelaties (SKR) af te leiden. In combinatie met röntgendiffractie helpen deze technieken bij het begrijpen van de moleculaire complexiteit van doelbindingsprocessen. Ook op andere gebieden, zoals Computer Aided Drug Discovery (CADD), bio-informatica, chemie-informatica, receptorbiochemie en geneesmiddelenveiligheid, streven we ernaar om ons begrip van biologische doelwitten en hun moleculaire interacties met kleine moleculen te verbeteren.
Een ander kernonderzoeksgebied is het begrijpen van kennisoverdrachtsprocessen binnen het domein van geneesmiddelenontdekking. In het kader van het ONCORNET 2.0-project onderzoeken we de status van commercialisatie van GPCR-kanker-geneesmiddelen door de verweven perspectieven van biomoleculaire wetenschappen, innovatiebeheer en organisatiewetenschappen te bestuderen. We analyseren de kennisbasis, klinische proeven en patenten met als doel bij te dragen aan GPCR-kankeronderzoek in relatie tot innovatie in farmaceutisch wetenschapsbeheer.
Klik hier om terug te gaan naar de afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen