Wat maakt de EMPO volgens jou zo bijzonder?
Wat ik heel bijzonder aan de EMPO vind is betrokkenheid en de diversiteit in achtergrond van de studenten. De studenten zijn allereerst heel betrokken erg enthousiast voor de opleiding. Ze hebben heel bewust voor deze opleiding gekozen, vaak door een ervaring in de praktijk die hen heel erg aansprak en kozen daarom om in het onderwijs te gaan werken. Een aantal had zich ook verdiept in een zij-instroom traject maar ze kozen er toch voor om een opleiding te doen waarin ze meer op een academische manier worden opgeleid en niet alleen vanuit de praktijk alle kennis opnemen. Juist de koppeling tussen de theorie en de praktijk is iets wat de studenten volgens mij erg interessant vinden en wat mij zelf ook aantrekt. Het curriculum is zo opgebouwd dat studenten de kennis die ze opdoen in de praktijk toepassen en hun ervaringen weer gezamenlijk evalueren. Dit zorgt ervoor dat studenten verschillende zaken uitproberen maar ook zien of en hoe hetgeen ze leren echt werkt in de praktijk.
Daarnaast is de diversiteit erg interessant, studenten hebben voorkennis op verschillende gebieden, zo zijn er veel met een vooropleiding in de psychologie, de pedagogische wetenschappen. Maar er zijn ook studenten met geschiedenis, kunsten of wiskunde als vooropleiding of een student die gepromoveerd is in de communicatie en al jaren werkervaring heeft. Deze mix aan studenten maakt de bijeenkomsten interessant, er is veel uitwisseling van kennis en ervaring op deze manier.
Welke expertise voeg jij toe aan de opleiding?
Ik heb zelf jaren als leerkracht gewerkt dus ik ken het beroep heel goed. Daarnaast heb ik ook jaren gewerkt als opleider en heb ik promotieonderzoek gedaan naar ervaringen van afgestudeerde leerkrachten van de universitaire Pabo's. Ik denk dat ik dus de ervaringen van studenten op de scholen goed kan begrijpen. Daarnaast hoop ik dat ik studenten goed voor kan bereiden op hun rol als academische leerkracht, ik hoop hen mee te kunnen geven hoe de kennis uit de wetenschap van meerwaarde kan zijn voor de praktijk. Ik probeer ook in de vakken waar ik nu bij betrokken ben om constant een verbinding met de praktijk te zoeken. Soms lukt dat goed en soms ben ik zelf ook even aan het zoeken hoe we deze verbinding kunnen maken.
Wat is jouw ervaring met de intervisiegroepen?
De intervisie groepen ervaar ik als heel prettig. Doordat we met een kleine groep studenten zijn leer je elkaar redelijk snel kennen en kun je makkelijk ervaringen uitwisselen. De sfeer in de groep is erg goed en iedereen is open over zijn ervaringen en is ook geïnteresseerd naar de mening van anderen. We zijn in de afgelopen week begonnen met het bekijken van video opnames uit de stageklas, dit is een mooie manier om goed te kijken naar hoe de studenten voor de klas staan en ook voor de studenten om verschillende scholen en manieren van onderwijs te zien. Met de intervisie docenten proberen we aan te sluiten bij de andere vakken die de studenten volgen. Dat is soms zoeken omdat alles nog in ontwikkeling is. Dat merken we ook bij intervisie, we zijn met elkaar in ontwikkeling om de bijeenkomsten op een waardevolle manier vorm te geven.
Wat zijn jouw ervaringen binnen de EMPO tot nu toe?
Ik vind het erg interessant dat alles in ontwikkeling is zoals ik net al noemde. De basis die staat er qua leerdoelen en inhouden daar is goed over nagedacht maar op uitvoeringsniveau zijn er nog heel veel zaken waar keuzes over gemaakt kunnen worden. Dat maakt het erg interessant en dynamisch maar soms ook lastig omdat je nog niet precies weet hoe alles loopt. Maar hierdoor heb je wel veel contact met verschillende docenten en zijn de lijnen kort. Doordat je contact met elkaar hebt en continue bezig bent met de koppeling tussen intervisie en andere vakken, heb je ook veel meer grip op de opleiding en weet je beter wat studenten leren. In mijn eerdere ervaring op de universitaire bachelor Pabo was dat veel lastiger omdat de studenten les kregen op verschillende instituten en je niet altijd wist waar wat aan bod kwam. Wat ik daarnaast interessant vind is de uitwisseling met de andere universiteiten. Zo werk ik standaard op de VU maar ben ik ook regelmatig in Leiden of op de UvA. Door deze samenwerking ontmoet ik ook mensen met uiteenlopende expertises waar ik zelf ook weer erg veel van kan leren.
Wat verwacht jij voor de toekomst van deze nieuwe masteropleiding?
Ik ben blij dat we dit eerste jaar met een kleine groep konden beginnen, dat maakt het qua uitvoering wel goed uitvoerbaar maar allereerst hoop ik volgend jaar op een flinke instroom. Ik denk dat het namelijk echt een heel goed studieprogramma is en dat studenten die hier afstuderen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik hoop daarom dat veel studenten voor de opleiding kiezen en dat deze studenten tijdens en na hun opleiding hun vaardigheden in kunnen zetten om het onderwijs nog verder te verbeteren en te vernieuwen.