Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Regiehouders sociale veiligheid

De regiehouder sociale veiligheid heeft expertise op het gebied van zorgwekkend gedrag. Wij onderzoeken en adviseren in situaties waarin de veiligheid mogelijk in het geding is. Samen bespreken we jouw situatie en denken we na over een oplossing om de veiligheid weer te herstellen. Ook kun je bij ons terecht als je het vermoeden hebt dat iemand anders in een onveilige situatie verkeerd of hulp nodig heeft.

De regiehouder sociale veiligheid: 

  • heeft als doel de campus veilig te houden voor alle studenten, medewerkers en bezoekers; 
  • maakt een risico-inschatting: hoe ernstig is de situatie; 
  • kan actie ondernemen om de veiligheid te herstellen;
  • adviseert en legt waar nodig/gewenst contact met interne en externe organisaties (denk aan politie, Blijf Groep, Centrum Seksueel Geweld etc.) 
  • kan de regie overnemen over de situatie als je dat wilt. 

Heb je te maken met of gehoord van een (sociaal) onveilige situatie, dan kun je contact te zoeken met de Regiehouder Sociale Veiligheid. Deze kan adviseren of actie ondernemen om de veiligheid te herstellen. Voorbeelden zijn (online) bedreigingen, stalking of verward gedrag. 

  • Indienen van een melding

    1. Dien een verzoek tot contact in 
      Je doet dit door te mailen naar sociale-veiligheid@vu.nl. In de meeste gevallen maken we meteen een afspraak op korte termijn.  
    2. Afspraak
      Je krijgt de gelegenheid om te vertellen wat er aan de hand is. We gaan daarna met je overleggen wat gepaste actie is en hoe wij jou hierbij kunnen ondersteunen.
       
  • Wat gebeurt er met mijn melding?

    1. Risico-inschatting en plan van aanpak   
      De regiehouders starten met een risico-inschatting om te bepalen hoe risicovol de situatie is. Indien er een acuut veiligheidsrisico is kan er direct worden gereageerd. Daarna wordt een plan van aanpak opgesteld. Soms betekent het een warme overdracht naar bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon, ombudsman of een van de externe partijen waar wij mee samenwerken.  
    2. Jij houdt de regie 
      De regie van de melding blijft bij de melder. De regiehouders sociale veiligheid adviseren en begeleiden waar nodig tijdens het gehele proces, om de veiligheid voor alle betrokkenen te herstellen.  
    3. Externe partijen 
      Uiteraard handelen de regiehouders sociale veiligheid meldingen van zorgwekkend of ongewenst gedrag niet alleen af. Om zorgvuldig en verantwoord een situatie op te lossen kan er gebruik gemaakt worden van de expertise van medewerkers die expertise hebben op het gebied van sociale veiligheid. Zij worden het “expertteam sociale veiligheid” genoemd. Wordt jouw casus hier besproken, dan gebeurt dit altijd anoniem, zodat de melding niet herleidbaar is. 

    Soms is het nodig om externe partners in te schakelen om een situatie goed op te kunnen lossen of over te dragen. Dit doen wij bijvoorbeeld met de wijkagent, Centrum Seksueel geweld, of de Blijf Groep

  • Voorbeelden van zorgwekkend gedrag

    Zorgwekkend gedrag kunnen we grofweg in drie categoriën indelen:

    • Persoonlijk

    Psychische klachten, verslaving, obsessie, angst, trauma, verwaarlozing, waanideeën, depressive, eenzaamheid, vermissing van persoon

    • Grensoverschrijdend gedrag

    (Seksueel)grensoverschrijdend gedrag, machtsmisbruik, eergerelateerd geweld, huiselijk geweld, afpersing, vernedering, pesten, bedreiging, fysieke agressie, stalking, intimidatie

    • Maatschappelijke problematiek

    Radicalisering, extreme ideologie, polarisatie, completdenken, systeemhaat

    Het zou goed kunnen dat jouw situatie beter past bij een andere medewerker van de VU (bijvoorbeeld bij de vertrouwenspersoon, bedrijfsarts of Studieadviseur). De Regiehouder Sociale Veiligheid denkt graag met je mee en zal waar nodig doorverwijzen of zorgen voor de juiste overdracht. Neem dus vooral contact op als je twijfelt over jouw situatie.

  • Anoniem Melden

    Als je graag anoniem wil blijven bij het doen van een melding, kan dit tot op zekere hoogte. Wij raden je aan om in een dergelijk geval in gesprek te gaan met de vertrouwenspersoon. Dit is vrijwel altijd volledig vertrouwelijk en anoniem, en kan dus zonder het delen van je contactgegevens. Ook kun je met de regiehouder een afspraak maken om te onderzoeken wat er met jouw (anonieme)melding mogelijk is. 

  • Signaleringskaart Suïcidaliteit en Verward Gedrag

    Maak je je zorgen om een (mede)student, docent of collega die zich suïcidaal uit of verward is? De VU heeft een signaleringskaart die een handvat biedt in deze situatie. De richtlijn is te gebruiken door en voor medewerkers, PhD’s en studenten. Voel je vrij deze te verspreiden onder de mensen die je kent en hier behoefte aan hebben 

  • Hulp, steun of advies bij overige onderwerpen

    Zowel binnen als buiten de VU zijn er partijen/ organisaties die jou kunnen helpen met een specifieke situatie/ hulpvraag. De regiehouder Sociale Veiligheid heeft contact met een groot deel van deze partijen en kan jou helpen met het leggen van contact of voor meer informatie.  

    Twijfel je nog bij wie je het best terecht kunt met je vraag, dan is daar een specifieke helpmatrix voor. Bekijk deze voor promovendi, medewerkers, of studenten. Ook kan de regiehouder samen met jou onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. 

  • Wat gebeurt er als iemand een melding over jou heeft gemaakt?

    De Regiehouders Sociale Veiligheid willen na een melding hoor en wederhoor toepassen. Dit betekent dat degene waar de melding over gaat, zijn/haar kant van het verhaal mag doen. De regiehouders blijven neutraal en vellen geen oordeel over de situatie. Hun doel is dat iedereen die betrokken is bij de situatie zich veilig voelt op de VU.

    Indien je bent uitgenodigd voor een gesprek, mag je altijd iemand meenemen als je dat prettig vindt. In het gesprek krijg je de gelegenheid om jouw kant van het verhaal te doen op een open en transparante manier. Deze informatie wordt ook aan de melder teruggekoppeld.

    Het doel is om na het gesprek een plan van aanpak te maken, zodat de VU voor alle betrokkenen een veilige plek blijft. Soms zijn hiervoor afspraken nodig, waar beide partijen zich aan moeten houden.

    In sommige gevallen kan het resultaat zijn dat er een maatregel wordt opgelegd, afhankelijk van de situatie. Dit gebeurt meestal niet na het eerste gesprek. Een maatregel wordt nooit door de regiehouders opgelegd; dit is de verantwoordelijkheid van de faculteit, die advies ontvangt van de regiehouders.

Contact

Neem contact op via het algemene e-mailadres. We streven ernaar om je mail zo snel mogelijk te beantwoorden.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam