'Eigenlijk zou elke student verplicht een cursus als de Broader Mind Course moeten volgen', zo vindt Thijs Biersteker. 'Het idee dat de jonge generatie zich kan ontwikkelen als persoon en niet alleen als wetenschapper: dat is de sleutel naar een wetenschappelijke maatschappij.’ Een succesvolle samenwerking tussen de gerenommeerd klimaatkunstenaar en de Vrije Universiteit Amsterdam resulteerde in een inspirerend herontwerp van de Broader Mind Course opdrachten waarbij er meer nadruk kwam te liggen op de creatieve expressie van studenten.
Wetenschap en kunst zijn bij Thijs Biersteker, oprichter van Woven Studio, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met zijn interactieve kunstinstallaties maakt Biersteker de klimaatcrisis, één van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd, tastbaar en toegankelijk voor een breed publiek. ‘Ik weet veel van verbeeldingskracht, maar ik sta niet in een laboratorium. Als ik vroeger met wetenschappers in gesprek was over de klimaatcrisis, dacht ik met regelmaat: waarom weet ik dit niet? Vanuit die frustratie is de samenwerking met de wetenschap ontstaan. Om data te vertalen naar de verbeeldingskracht van mensen. En op deze wijze een brug te slaan tussen wetenschappelijke inzichten en cultuur. Met als doel dat mensen hierover met elkaar in gesprek gaan.'
Broader Mind Course
Biersteker is van mening dat het delen van kennis integraal onderdeel moet zijn van de wetenschap. ‘Wetenschappelijk kennis moet worden gedeeld. Wat heb je anders aan feiten als die ons niet bereiken? Maar het werkt beide kanten op, zo voel ik ook een verplichting richting de wetenschap. Daarom ben ik onder andere als Fellow bij de VU-vereniging betrokken geweest bij de Broader Mind Course. Om studenten door middel van creatieve verkenningen te helpen hun eigen stem te vinden.’
In de Broader Mind Course verbinden studenten academische kennis op een uitdagende en creatieve manier aan de eigen persoonlijke opvattingen. Er wordt ruimte geboden aan allerlei vormen van expressie: artistiek, politiek of een entrepreneural idee. Met het geven van workshops en lezingen, video’s met tips and tricks om op een creatieve wijze uiting te geven aan persoonlijke leerdoelen én het herontwerpen van de opdrachten heeft Thijs Biersteker een belangrijke bijdrage geleverd aan de inhoud van de cursus.
Creative Accelerator
‘Ik vond het tof om te kijken of ik een slag kon maken om studenten op een meer creatieve manier te laten communiceren. Voor mij persoonlijk lag de uitdaging vooral in de snelheid van de cursus. Hoe kan ik tools ontwikkelen om snel tot de kern te komen? Hieruit is onder andere de Creative Accelerator ontstaan, een rad met allerlei maatschappelijke vragen en stellingen. Een draai aan het rad levert een stelling op waar studenten vervolgens iets van moeten vinden. Het rad zet studenten aan het denken over allerlei verschillende standpunten. Dat vind ik het mooie aan de Broader Mind Course, verschillende oplossingen voor verschillende maatschappelijke problemen komen aan bod. De Creative Accelerator is een goed hulpmiddel om een gesprek naar een ander niveau te tillen.’
(Foto: Benning-Gladkova)