Examencommissie geneeskunde
Raadpleeg de:
De Faculteit der Geneeskunde heeft twee examencommissies. Er is een examencommissie voor de bachelor- en masteropleiding geneeskunde en een examencommissie voor de drie masteropleidingen: Epidemiologie, Cardiovascular Research en Oncology (Examencommissie Science masters).
De Examencommissie geneeskunde, voert de taken uit zoals deze in de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) zijn vastgelegd en is het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.
De Examencommissie behandelt verzoeken van studenten zoals tentaminering en examinering en houdt toezicht op de kwaliteit van examens en tentamens van de opleiding die onder zijn verantwoordelijkheid valt. Een examencommissie is tevens het orgaan dat verzoeken betreffende het studieprogramma van individuele studenten behandelt.
Stappenplan studenten
Het indienen en behandelen van verzoeken van studenten vinden volgens een stappenplan plaats:
- Verzoek wordt door de student volgens de regels ingediend;
- De student ontvangt een automatische ontvangstbevestiging;
- Ambtelijk secretaris beoordeelt of het verzoek voldoet aan de regels van indienen. Zo niet, verzoek wordt niet in behandeling genomen. De student ontvangt een bericht hierover;
- Ambtelijk secretaris beoordeelt of het verzoek ontvankelijk of niet- ontvankelijk is (met andere woorden; hoort de zaak bij de examencommissie geneeskunde thuis?);
- Ambtelijk secretaris vraagt zo nodig aanvullende informatie op bij de student;
- Verzoek wordt behandeld in de examencommissie geneeskunde;
- De student ontvangt binnen 20 werkdagen na het binnen komen van zijn verzoek een besluit van de examencommissie, via een digitale brief (per mail)
FAQ examencommissie en informatievoorziening
Type verzoeken
In de Onderwijs- en Examenregeling (OER) van de opleiding en in specifieke studiehandleidingen staat beschreven voor welke onderwijsonderdelen goedkeuring van de examencommissie geneeskunde nodig is. Verzoeken met de onderstaande onderwerpen kunnen aan de examencommissie geneeskunde worden voorgelegd:
Gebruik hiervoor dit aanvraagformulier.
Artikel 9.1, lid 4 van de OER en artikel 19 van onze regels en richtlijnen zijn sinds 1 januari 2024 buiten werking. De examencommissie gaat niet langer over toelating tot de minor. Voor verzoeken met betrekking tot toelating tot de minor, kijk onder “ingangseisen” op onderstaande pagina:
Minoren Faculteit der Geneeskunde - Vrije Universiteit Amsterdam (vu.nl)
Regels indienen officieel verzoek
- Stel eerst de vraag: ‘Ben ik met mijn vraag bij de examencommissie geneeskunde aan het juiste adres?’
- Indien je een verzoek wilt indienen is het aan te bevelen advies te vragen bij de studieadviseurs.
- Raadpleeg daarom eerst goed de Onderwijs- en Examenregeling (OER) (Bachelor en Master) en de Regels en Richtlijnen (RR) (Bachelor en Master).
- Verzoeken aan de examencommissie geneeskunde moeten digitaal met een aanvraagformulier worden ingediend, tenzij anders aangegeven is.
- Verzoeken, vragen of brieven die niet digitaal met een aanvraagformulier zijn ingediend, worden niet in behandeling genomen.
- Bijzondere persoonlijke omstandigheden worden alleen meegewogen in de besluitvorming van de examencommissie geneeskunde als de student de studieadviseurs binnen drie maanden na het ontstaan of bekend worden van de bijzondere persoonlijke omstandigheid, in een gesprek van deze bijzondere persoonlijke omstandigheid op de hoogte heeft gesteld.
- Een recente cijferlijst dient te worden bijgevoegd.
Behandeling en besluit van de examencommissie geneeskunde
Veel besluiten van de examencommissie geneeskunde worden genomen op basis van bijzondere persoonlijke omstandigheden. Bijzondere persoonlijke omstandigheden zijn uniek per student en in lijn daarmee geldt dat ook voor de besluitvorming van de examencommissie geneeskunde hierover. Een besluit bij een ogenschijnlijk gelijk verzoek, kan dus per student anders uitvallen. De intake in de masteropleiding of financiële situaties vormen nooit de enige grond om een verzoek te honoreren.
Vergaderdata van de examencommissie geneeskunde
Vergaderdata 2023-2024
Contact
Voor vragen met betrekking tot het invullen van het aanvraagformulier kan contact worden opgenomen met de examencommissie Examencommissie.vu@amsterdamumc.nl
Bij vragen over de studie, die niet voor de examencommissie geneeskunde zijn, gebruik dan een van de onderstaande mailadressen:
Examencommissie Science masters
Raadpleeg de:
De Faculteit der Geneeskunde VU heeft twee examencommissies: een voor de bachelor- en masteropleiding Geneeskunde en een voor de Science Masters (Oncology, Personalized Medicine (CVR) en Epidemiologie.
De Examencommissie Science Masters, voert de taken uit zoals deze in de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) zijn vastgesteld en is het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad.
De Examencommissie Science Masters behandelt ook aanvragen van studenten (van de studies Personalized Medicine (Cardiovascular Research), Oncology en Epidemologie) met betrekking tot examens en ziet toe op de kwaliteit van de examens die onder haar hoede vallen. De Examencommissie is tevens het orgaan dat verzoeken betreffende het studieprogramma van individuele studenten behandelt.
Stappenplan
Bij de toepassing en afhandeling van verzoeken van leerlingen wordt het volgende plan van aanpak gevolgd:
- Het verzoek is ingediend door de student;
- De student ontvangt een automatische ontvangstbevestiging;
- De ambtelijk secretaris beoordeelt of een verzoek voldoet aan de regels voor aanmelding. Is dit niet het geval, dan wordt het verzoek niet in behandeling genomen door de Examencommissie;
- De student ontvangt een bericht om hem / haar op de hoogte te stellen;
- De ambtelijk secretaris vraagt indien nodig om aanvullende informatie van de student;
- Het verzoek wordt in behandeling genomen door de Examencommissie;
- De student ontvangt de beslissing op zijn / haar verzoek van de Examencommissie binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek via een digitale brief (via e-mail)
Verzoeken
De volgende verzoeken kunnen worden ingediend bij de Examencommissie. Klik op de link om naar het juiste formulier te gaan:
- Vrijstellingen, persoonlijke verzoeken en klachten
- Goedkeuring van keuzevakken
- Goedkeuring van stages
- Goedkeuring van literatuurstudies
Regels voor het indienen van een verzoek
- Stel jezelf de vraag; valt mijn verzoek onder de bevoegdheid van de Examencommissie of moet ik mijn vraag elders toepassen?
- Check eerst de Onderwijs- en Examenregeling (OER) (Bachelor en Master) en de Regels en Richtlijnen (RR).
- Verzoeken aan de Examencommissie dienen te worden ingediend via een van de digitale aanvraagformulieren, tenzij anders aangegeven.
- Verzoeken, vragen of brieven die niet via de digitale formulieren worden ingediend, worden niet beantwoord.
- De cijferlijst moet worden bijgevoegd.
Vergaderdata van de examencommissie
Vergaderdata 2024-2025
Toetscommissie
Naast de examencommissies van Geneeskunde en de Science Masters bestaat er ook een Toetscommissie binnen de faculteit der Geneeskunde. De Toetscommissie is een door beide EC’s (GNK en Science Masters) gemandateerde commissie en bestaat uit de volgende leden:
Drs Klaas Visser – voorzitter a.i en buitenlid
Drs. Odiel Wassenaar -lid
Dr. Victor Thijssen – lid
Dr. Paul Krijnen -lid
Dr. Renate Belle-van den Berg – lid
Drs. Siri Visser – lid
Pieter Wytzes – ambtelijk secretaris