Canvas
Aan de slag met Canvas
-
Ondersteunende browsers
Omdat Canvas is gebouwd op basis van webstandaarden, werkt het op Windows, Mac, Linux, iOS, Android en elk ander apparaat met een moderne webbrowser. Canvas ondersteunt de laatste twee versies van alle belangrijke browsers. Klik hier voor een volledige lijst van ondersteunde browsers.
-
Mobiel
De meeste functies van Canvas worden ondersteund op mobiele apparaten. Mobiele apps zijn ook gratis beschikbaar voor zowel smartphones als tablets.
-
Inloggen
Gebruikers met een VUnetID:
- Ga naar https://vu.nl/nl/dashboard
- Log in met je VUnetID en wachtwoord
- Klik op de Canvastegel op je persoonlijke vu.nl-dashboard om naar Canvas te gaan Als je de tegel niet ziet staan, klik dan op "Alle apps" onder "Apps en pagina's". Daar vind je al je apps, dus ook Canvas.
Let op: je kan Canvas ook direct openen door naar canvas.vu.nl te gaan en in te loggen met je VUnetID en wachtwoord.
Gebruikers zonder VUnetID:
- Ga naar https://canvas.vu.nl/login/canvas
- Log in met je emailadres (= gebruikersnaam) en wachtwoord
Let op: als je je gebruikersnaam of wachtwoord niet meer weet of als je het wilt resetten, lees hoe je dat kan doen verderop op deze pagina bij onze FAQ.
-
Dashboard
Het Dashboard is het eerste wat je te zien krijgt als je inlogt op Canvas. Het Dashboard helpt je om te zien wat er gebeurt in al je huidige vakken. Je kunt op elk moment terugkeren naar je Dashboard door op de link Dashboard in de globale navigatie te klikken.
- Lees over het Dashboard
-
Vakken
Door te klikken op "Courses" in de globale navigatie aan de linkerkant van het scherm en dan op "All courses" kun je een lijst zien van alle vakken of cursussen waarin je bent ingeschreven. Let op: inschrijven voor vakken doe je in je persoonlijke dashboard op vu.nl en niet in Canvas!
- Lees over vakken
Let op: in je lijst met alle vakken kun je je vakken 'sterren'. Alle vakken met een ster worden automatisch weergegeven op het Dashboard, zodat je er gemakkelijk bij kunt.
-
Profiel en andere instellingen
In je profiel kan je je naam, contactmethodes van voorkeur en persoonlijke links voor je account aanpassen. Je kan er je notificatie-instellingen aanpassen.
Opmerking: je kan alleen meldingen in je e-mail ontvangen als je je e-mailadres in Canvas valideert. Om je e-mailadres te valideren, moet je de volgende stappen uitvoeren:
- Klik in het globale navigatiemenu op Account en klik op Settings.
- Als er een uitroepteken naast je e-mailadres staat, dan is je e-mailadres nog niet geverifieerd. Beweeg de muis over dit teken om informatie te krijgen en volg de instructies.
- Er wordt een bevestigingslink naar je e-mailadres gestuurd. Om je e-mailadres te bevestigen, klik je op de link in die e-mail. Zorg ervoor dat je je spambox controleert voor het geval het gefilterd wordt.
- Lees over Profiel en Gebruikersinstellingen
Canvas Fundamentals
-
Immersive reader
De immersive reader is een set hulpmiddelen die de toegankelijkheid en het begrip voor alle studenten bevordert. Het bevat een voorlezer, een eenvoudigere interface, aanpasbare tekstvoorkeuren en een lijnfocusfunctie.
Om de meeslepende voorlezer op een Canvaspagina te openen, klik je op de knop in de rechterbovenhoek.
Meer informatie over het gebruik van de meeslepende reader vind je hier.
-
Assignments
In Canvas zijn er verschillende manieren om een opdracht in te dienen, afhankelijk van hoe je docent de opdracht in Canvas heeft geconfigureerd.
Canvasopdracht
- Lees over het inleveren van een opdracht in Canvas
- Bekijk deze korte video over Assignments inleveren
- Lees meer over Assignments
- Bekijk deze korte video over Assignments
Google Drive cloudopdracht
NB: Sinds half september 2017 heeft iedereen aan de VU een VU-Googleaccount (je accountnaam is je VU- of ACTA-emailadres). Zorg er altijd voor dat je je VU-Googleaccount gebruikt - en niet je persoonlijke account - als je Google Drive in Canvas gebruikt. Klik hier voor een stap-voor-stapinstructie hoe je dit moet doen.
-
Chat
De Chatfunctie is voor real-time communicatie met je docent en/of studiegenoten. Chat kan gebruikt worden voor real-time conversatie met deelnemers van het vak. Elke gebruiker in het vak kan deelnemen aan een chatgesprek. Alle inhoud in een chat van een vak kan door iedereen in het vak bekeken worden. Opmerking: Als je de Chattab in je vak niet kunt zien, heeft je docent deze functie beperkt.
- Lees meer over Chat
- Bekijk deze korte video over Chat
-
Calendar
Je kalender in Canvas toont al je vakken en groepen. De kalender is een goede manier om alles wat je moet doen voor al je vakken op één plek te zien. Hier kun je bijvoorbeeld ook deadlines vinden voor je opdrachten. Je kunt kalendergebeurtenissen bekijken per dag, week, maand of als agendalijst. Je kunt de inhoud van je kalender ook exporteren naar de agenda-app van je telefoon. Let op: houd er rekening mee dat de kalender niet wordt gesynchroniseerd met je persoonlijke rooster op vu.nl. Je persoonlijke agenda kun je vinden op je persoonlijke dashboard op vu.nl en op rooster.vu.nl. Gebruik de Calender alleen voor gemaakte opdrachten en gebeurtenissen binnen Canvas.
- Lees over de Calender
- Bekijk deze korte video over de Calendar
-
Collaborations
Je kan Google Drive gebruiken om een samenwerking te maken met een Google Document, Spreadsheet of Presentatie. Je kan individuele gebruikers, groepen of beide selecteren als onderdeel van een samenwerking.
- Lees meer over Collaborations
- Bekijk deze korte video over Samenwerkingen
NB: Sinds half september 2017 heeft iedereen aan de VU een VU Googleaccount (je accountnaam is je VU- of ACTA-emailadres). Zorg er altijd voor dat je je VU Googleaccount gebruikt - en niet je persoonlijke account - als je Google Drive in Canvas gebruikt. Klik hier voor een stap-voor-stapinstructie over hoe dit te doen. Opmerking: Als je het tabje Collaborations niet kunt zien in je vak, dan heeft je docent deze functie beperkt.
-
Discussion
Zowel docenten als studenten kunnen in Canvas discussies starten en eraan bijdragen.
- Lees over discussies
- Bekijk deze korte video over discussies
-
Files
In de functie Files kun je documenten en mediabestanden bewaren die losstaan van de vaksites of vakgerelateerd zijn. Als student kun je met Files bestanden en opdrachten opslaan binnen Canvas. Je kunt één of meerdere bestanden uploaden, alle details over je bestanden bekijken en een voorbeeld van bestanden bekijken.
Je hebt toegang tot bestanden (documenten, afbeeldingen, media, etc.) in drie verschillende functiegebieden:
- Gebruikersbestanden, te vinden in je gebruikersaccount
- Vakbestanden, deze staan in elk vak waarin je bent ingeschreven (als je docent je toestaat om vakbestanden te bekijken)
- Groepsbestanden, te vinden in elke groep waar je lid van bent
- Lees over Files
- Bekijk deze korte video over Files
-
Grades
De Gradespagina in een vak toont alle cijfers voor alle opdrachten. Je kunt ook de details van de scores, opmerkingen en rubrics bekijken. Om de cijfers te zien, klik je in de linkernavigatie op Grades op de pagina van het vak. Bekijk de scoringsdetails voor een opdracht door op het vinkje te klikken. Als er opmerkingen zijn, klik dan op het bubbelicoontje om ze te bekijken. Let op: wees je ervan bewust dat je officiële eindcijfers te vinden zijn op je persoonlijke dashboard op vu.nl.
- Lees over Grades
- Bekijk deze korte video over Grades
-
People en Groups
Groups zijn een geweldige manier om bestanden te delen, discussies te voeren en zelfs videoconferenties te houden tussen teamleden.
Als student kun je je eigen Student Groups aanmaken voor studiegroepen, om een opdracht te bespreken, etc. Je kunt deel uitmaken van meer dan één studentengroep. Opmerking: Als je het tabblad People niet ziet in je vak, of als je de knop "Add Group" niet ziet, dan heeft je docent deze functie beperkt.
- Meer informatie over Groups
- Bekijk deze korte video over Groups
-
Pages
Met de Pagesfunctie kunnen docenten en studenten informatie of andere inhoud ordenen. Je kunt deze functie van Pages ook gebruiken om samen te werken met andere studenten in groepen. Om een pagina toe te voegen, klik op Pages in de navigatie aan de linkerkant, klik op View All Pages en klik op + Page.
-
Quizzes
Doe een quiz om je kennis van de stof van een vak te testen.
- Leer meer over Quizzes
- Bekijk deze twee korte video over Quizzes (video 1 en video 2)
-
Canvas Guides
Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden en functionaliteiten in Canvas dan die hierboven zijn genoemd. In de Canvas Guides staan veel toelichtende documenten en video's over alle functies van Canvas, gemaakt door het Canvas Documentation Team. Klik op de knop Help onderaan het Global Navigation Menu aan de linkerkant van je scherm (in Canvas). Daar vind je een link naar de Canvaswebsite, waar je ook de Canvas Guides voor studenten kunt vinden. Je kan ook hier klikken om direct naar de Canvas Guides voor studenten te gaan.
Canvas FAQ
-
Ik ben in Cuba, Iran, Noord-Korea, Syrië of de Krim en ik kan niet inloggen op Canvas. Hoe komt dat en wat moet ik doen?
Helaas is toegang tot Canvas niet mogelijk in Cuba, Iran, Noord-Korea, Syrië en de Krim. Dit komt door de Amerikaanse wetgeving waaraan Instructure, het moederbedrijf van Canvas, zich heeft te houden.
Als je in een van deze landen niet kunt inloggen op Canvas, raden wij je aan per e-mail contact op te nemen met je docent.
-
Hoe kan ik de Canvasapp vinden?
Zoek naar 'Canvas by Instructure' in je Store. Als je de app geïnstalleerd hebt, zoek dan naar 'Vrije Universiteit' en je vindt de VU.
-
Mijn persoonlijke agenda is niet zichtbaar in de Canvas Calendar.
Dat klopt; je moet er rekening mee houden dat de Canvas Calendar niet gesynchroniseerd is met je persoonlijke agenda op vu.nl. Je persoonlijke rooster kun je vinden in je persoonlijke dashboard op vu.nl en op rooster.vu.nl. Gebruik de Calendar alleen voor opdrachten en gebeurtenissen die je binnen Canvas hebt aangemaakt. Het is wel mogelijk om de inhoud van je Calendar te exporteren naar de agenda-app van je telefoon.
-
Er staan geen vakken op mijn Dashboard / Ik kan een specifiek vak niet vinden op mijn Dashboard.
Er zijn 3 mogelijkheden:
- Het is mogelijk dat je docent het vak nog niet heeft gepubliceerd. Wacht tot de start van je vak of vraag het aan je docent.
- Het kan zijn dat je het vak uit je dashboard hebt verwijderd. Ga naar Courses -> All courses en zet een sterretje bij het vak dat je op je dashboard wilt zien. Als je vak er niet bij staat, dan is er iets anders aan de hand.
- Je bent niet ingeschreven voor de opleiding of het vak. Controleer dit bij de Studentenbalie.
-
Ik kan sommige onderdelen van mijn vak niet zien.
Waarschijnlijk heeft je docent dat deel van het vak (nog) niet gepubliceerd. Vraag het je docent indien nodig.
-
Welk account moet ik gebruiken als ik Google Drive gebruik in Canvas?
Sinds half september 2017 heeft iedereen aan de VU een VU Google-account (je accountnaam is je VU- of ACTA-e-mailadres). Zorg er altijd voor dat je je VU Google-account - en niet je persoonlijke account - gebruikt als je Google Drive in Canvas gebruikt. Klik hier voor een stap-voor-stapinstructie hoe je dit moet doen.
-
Ik krijg een melding wanneer ik Kaltura gebruik (in Internet Explorer) dat ik sessiecookies van derden moet toestaan om verder te gaan.
Pas je instellingen aan door te klikken op Tools -> Internet Options -> Privacy -> Advanced -> Third Party Cookies -> Accept -> OK.
-
Kan ik mijn meldingen op een persoonlijk emailadres ontvangen?
Ja, dat is mogelijk. Ga naar Account -> Settings -> Add email address. Ga daarna naar je Account -> Notifications en stel de meldingen in voor je extra e-mailadres.
-
Ik ontvang geen meldingen op mijn VU/persoonlijke e-mail.
Je kan de notificaties alleen in je e-mail ontvangen als je je e-mailadres in Canvas valideert. Om je e-mailadres te valideren, moet je de volgende stappen uitvoeren:
Klik in het globale navigatiemenu op Account en klik op Settings.
Als er een uitroepteken naast je e-mailadres staat, dan is je e-mailadres nog niet geverifieerd. Beweeg de muis over dit teken om informatie te krijgen en volg de instructies.
Er wordt een bevestigingslink naar je e-mailadres gestuurd. Om je e-mailadres te bevestigen, klik je op de link in die e-mail. Zorg ervoor dat je je spambox controleert voor het geval deze gefilterd wordt.
-
Kan ik meldingen voor een specifiek vak aanpassen?
Ja, dat kan: voor elk vak waarvoor je ingeschreven bent, kan je naar de startpagina van het vak gaan (meestal de Syllabuspagina) en dan klikken op View Course Notifications in het menu aan de rechterkant. Daar kan je meldingen voor dit vak aanpassen.
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik het opnieuw instellen?
Gebruikers met een VUnetID
Als je je wachtwoord niet meer weet of als je het wilt resetten, kan je dat doen door hier te klikken.
Gebruikers zonder VUnetID
Als je je wachtwoord niet meer weet, neem dan de volgende stappen om je wachtwoord te resetten:
- Ga naar deze pagina https://canvas.vu.nl/login/canvas
- Klik op "Forgot Password?"
- Voer je gebruikersnaam in en klik op "Request Password"
- Volg de instructies die je in je e-mail ontvangt
-
Ik wil deelnemen aan een Zoommeeting via Canvas, maar ik krijg de foutmelding "User does not exist or does not belong to this account".
Als je een foutmelding krijgt in Canvas met de tekst "User does not exist or does not belong to this account", dan komt dit omdat je al een persoonlijk Zoomaccount hebt gekoppeld aan je @vu.nl- of @student.vu.nl-e-mailadres. Lees wat je kunt doen op deze pagina.
Vragen over de vakinhoud?
Voor vragen over de vakinhoud, neem contact op met je docent.
Vragen over de functionaliteiten van Canvas?
Klik op de Helpknop onderaan het Global Navigation Menu aan de linkerkant van je scherm. Daar vind je een link naar de Canvaswebsite, waar je ook de Canvas Guides voor studenten kunt vinden. De Canvas Guides bevatten veel verduidelijkende documenten en video's, gemaakt door het Canvas Documentation Team. Je kunt ook hier klikken om direct naar de Canvas Guides voor studenten te gaan.
Studentenbalie
Als geen van de bovenstaande opties je vraag beantwoordt of als je problemen hebt met Canvas, neem dan contact op met de Studentenbalie van de VU:
Adres: De Boelelaan 1105, centrale hal, 1081 HV Amsterdam
Telefoon: + 31 20 598 5020 (houd je studentnummer bij de hand)
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.30 tot 12.30 en van 14.00 tot 16.00 uur
Openingstijden Studentenbalie
Maandag t/m vrijdag van 10.30 tot 17.00 uur
E-mail: studentdesk@vu.nl (vermeld je naam en studentnummer)