Fraude en plagiaat
Als student word je opgeleid tot een zelfstandig denkende professional en wetenschapper. Dit vereist een academische werkhouding, waarbij je leert te vertrouwen op je eigen kritische vermogen en beoordeeld wordt op je eigen prestaties. Bewust of onbewust fraude plegen past niet bij de toekomstige professional die je wilt worden. Om je te helpen fraude te voorkomen, hebben we de belangrijkste informatie over fraude en plagiaat voor je op een rijtje gezet. We hopen dat dit je helpt de juiste ondersteuning, tips, trucs en hulpmiddelen te vinden om met succes je vakken te halen – zonder te frauderen.
Frauderen kan soms verleidelijk lijken, maar het is niet vol te houden - je bedriegt namelijk alleen jezelf. Als je betrapt wordt, zal je werk ongeldig verklaard worden, of kan dit zelfs gevolgen hebben voor de hele groep studenten (als je samen met anderen spiekt). Ook kun je worden bestraft met uitsluiting van een of alle examens voor maximaal een jaar. En in het ergste geval: schorsing.
Maar weet je eigenlijk wel wanneer iets precies als fraude wordt beschouwd? Misschien heb je al een idee: als het werk dat je inlevert niet van jezelf is, is er sprake van plagiaat of fraude. Maar ook bij samenspanning of het verzinnen van onderzoeksgegevens.
Je pleegt fraude wanneer jij of anderen het onmogelijk maken om je kennis echt te beoordelen. Dit klinkt misschien een beetje cryptisch, maar laten we het onderzoeken. Wanneer een examinator niet kan vaststellen of jij (of een ander), origineel en zelfgemaakt werk hebt ingeleverd, kan de examinator geen cijfer geven omdat het niet daadwerkelijk jouw werkelijke kennis is die hij beoordeelt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een andere student jouw werk kopieert: jouw werk is origineel, maar omdat de ander het kopieert, worden zowel jij als je medestudent verdacht van poging tot fraude.
We weten allemaal dat sommige studenten opzettelijk frauderen. Maar velen frauderen onbewust uit onwetendheid, onvoorzichtigheid, of omdat ze onder de druk staan. Kan jou dat ook overkomen? Hoeveel weet jij eigenlijk over studiefraude? Als je nieuw bent op de VU Amsterdam, kun je onbedoelde fraude voorkomen door deze regels te lezen en toe te passen:
- Studentenstatuut Vrije Universiteit Amsterdam;
- het Onderwijs- en Examenreglement van je faculteit;
- Regels over auteursrecht, citeren en plagiaat.
Het is belangrijk deze te kennen en te begrijpen, want ook als je dat niet doet, kun je nog steeds ter verantwoording worden geroepen.
Wat zijn de gevolgen?
Weet je wat er gebeurt als je spiekt? Misschien vind je het minder verleidelijk als je de mogelijke gevolgen kent. Ben je betrapt, dan wordt je werk ongeldig verklaard. De sanctie daarbij wordt individueel bepaald en verschillen per faculteit, maar alle studenten riskeren:
- Een berisping;
- Uitsluiting van het tentamen voor dit specifieke vak;
- Uitsluiting van alle tentamens gedurende maximaal een jaar;
- In het ergste geval kun je zelfs van de VU worden verwijderd.
- Bij verdenking van grootschalige fraude kan een tentamen ongeldig worden verklaard voor de hele groep. Fraude treft dus niet alleen jou, maar kan ook anderen schaden.
Lange termijn
Als je door middel van fraude of spieken je diploma haalt, dan zet je jezelf academisch op het verkeerde been. Je hebt namelijk niet de kennis, vaardigheden en zeker niet de academische competenties en attitude verworven die nodig zijn om succesvol te zijn in het leven. Je zult moeite hebben om meer gevorderde cursussen te volgen, je kunt problemen krijgen in je beroepsleven of wetenschappelijke carrière. Sterker nog, mocht achteraf aan het licht komen dat je onterecht een diploma hebt behaald, dan heeft dit grote consequenties voor jezelf en ook de waarde van diploma’s van de instelling als geheel.
Geen reden tot paniek
Als je de regels kent, kun je ernaar handelen en verdenking van fraude voorkomen. Als je toch een keer van fraude wordt verdacht, hoef je niet in paniek te raken. Een verdenking van fraude leidt niet altijd tot een schuldig vonnis. Je krijgt de gelegenheid om een verklaring af te leggen voordat er een oordeel wordt geveld.
Ken het verschil tussen peer-learning en spieken
Peer-teaching en peer-learning zijn belangrijke en effectieve studiestrategieën voor studenten. Maar een voltooide opdracht aan een vriend geven die vervolgens de inhoud van je opdracht kopieert, is geen peer-teaching. En het kopiëren van antwoorden is geen peer-learning.
Door de opdracht aan een medestudent te geven, al dan niet opzettelijk, heb je spieken mogelijk gemaakt, en dus een overtreding begaan. Zelfs als je geen toestemming hebt gegeven aan je vriend om je werk te kopiëren.
Hoe vermijd je dit?
Peer-learning wordt aangemoedigd, omdat het je helpt te leren om les te geven. Docenten helpen je daarbij door effectieve peer teaching-strategieën uit te leggen, zoals het werken in tweetallen, het delen van commentaar op je werk, en het brainstormen over oplossingen voor problemen in groepen.