Voor Bram, eerstejaars SBI-student, was het al meteen duidelijk dat hij SBI wilde studeren: “SBI was de eerste studie waarin ik mij verdiepte en het was meteen raak. Ik heb nog wel naar andere studies gekeken, zoals Natuurkunde of Scheikunde of brede studies als Bèta-gamma en Future Planet Studies, maar ik bleef toch steeds weer terugkomen bij SBI. De natuurwetenschappelijke insteek en de combinatie met innovatie spreekt mij gewoon heel erg aan.”
Hoe leg jij je studie Science, Business and Innovation uit aan vrienden en familie?
“Ik zou SBI beschrijven als een studie waarbij je tools voor innovatie en entrepreneurship eigen maakt en deze leert toe te passen op de natuurwetenschappelijke wereld. Je leert waarde te zien in nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen en hoe je deze kunt oppakken zodat je een nieuw product op de markt kunt introduceren. Een inspirerend voorbeeld vind ik Findest, een start-up van SBI-alumni. Ze richten zich op het vinden van technologieën met een AI-zoekmachine en ik vind het mooi om te zien hoe ze high-end technologie weten te combineren met het opzetten van een bedrijf.”
Wat is de verhouding business en exacte vakken?
“De verhouding tussen business en exacte vakken is 50/50. Er zijn vakken waarin business de boventoon voert. Een voorbeeld hiervan is het vak Essentials of SBI waarin je kijkt naar businessmodellen en innovatiestrategieën. Er zijn ook vakken waarin je je echt richt op het natuurwetenschappelijke deel, zoals biochemie of fysica. Docenten leggen vaak verbanden tussen business en bèta door voorbeelden te geven van biotech-bedrijven, ontdekkingen en actualiteiten uit het nieuws. Er zijn ook vakken waarin de twee gebieden samenkomen, zoals de innovatieprojecten.”
Kun je een voorbeeld geven van een innovatieproject waaraan je hebt gewerkt?
“Ik heb net mijn eerste innovatieproject afgerond, waarbij we onderzoek deden naar het ontwikkelen van een nieuw medicijn voor een bepaald ziektebeeld. Je combineert hierbij de kennis die je hebt opgedaan uit de eerdere periodes en werkt samen met studenten van Farmaceutische Wetenschappen. Binnen dit project leer je niet alleen over het proces van medicijnontwikkeling, maar ook hoe je samenwerkt en uiteindelijk een onderzoek uitvoert.”
Hoe pas je binnen het innovatieproject exacte vakken toe?
“De exacte vakken die in de voorafgaande periodes worden gegeven, bieden de voorkennis voor het innovatieproject. In het geval van het project over geneesmiddelen, leerden wij in het vak biochemie over receptoren en hoe processen op cellulair niveau verlopen. Met deze kennis was de stof uit het project beter te plaatsen en daardoor weet je waar je een nieuwe oplossing kunt vinden.”