Door gebruik te maken van de nieuwste inzichten uit de Living Systems-theorie verkennen we hoe ons onderwijs op een zinvolle manier onderdeel kan zijn van een co-evoluerende en onderling verbonden wereld. Stel je voor dat we de weg vrij maken om een dergelijk narratief de universiteit te laten transformeren. Wat zou het vrijmaken in onszelf, in hoe we samenwerken, hoe we lesgeven, hoe we ons bezighouden met de samenleving en de natuurlijke wereld?
Keynote VU Onderwijsdag 2025: Mieke Lopes Cardozo & Koen Wessels

Over de sprekers
Mieke Lopes Cardozo is universitair hoofddocent in regeneratief onderwijs binnen de Governance and Inclusive Development Research Group aan het Institute for Social Science Research van de Universiteit van Amsterdam. Ze is medeoprichter en directeur van de School of Regenerative Educators, samen met Bas van den Berg en Koen Wessels. Mieke’s transdisciplinaire werk richt zich op de rol van onderwijs in processen van regeneratie, vredesopbouw en inclusieve ontwikkeling. Ze is voorzitter van het Fair, Resilient and Inclusive Societies (FRIS) onderwijsinnovatiebeursprogramma aan de UvA. Ze woont in Amsterdam, is moeder van een tweeling, partner van een architect en een toegewijd beoefenaar en docent van reiki en yoga.
Koen Wessels werkt als regeneratief instructeur en is betrokken bij diverse projecten op het gebied van onderwijs, met een focus op het ontwikkelen van capaciteiten voor regeneratie bij onderwijsprofessionals en -teams. Hij is medeoprichter en directeur van de School of Regenerative Educators, samen met Bas van den Berg en Mieke Lopes Cardozo. Daarnaast is hij medeoprichter van De Bildung Academie en heeft hij een PhD in relationele pedagogiek. Hij woont in Utrecht, samen met zijn Ierse Setter Papyon en zijn partner, en is een toegewijd beoefenaar van Tai Chi.