Kokkie heeft Griekse en Latijnse taal en cultuur gestudeerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is in 1995 afgestudeerd. Omdat zij altijd al docent wilde worde, heeft zij in aansluiting op haar studie meteen de lerarenopleiding gedaan. Tijdens haar lerarenopleiding stond zij voor de klas en tot op de dag van vandaag is dat nog steeds het geval. Zij geeft met heel veelplezier Latijn en Grieks in de onder- en bovenbouw. Sinds 2004 is zij naast haar baan in het onderwijs als vakdidactica werkzaam bij de lerarenopleiding van de VU. Naast haar werk als vakdidactica geeft zij ook nascholing en is werkzaam als assessor.
Kokkie is gespecialiseerd in de vormgeving van geïntegreerd taal – en cultuuronderwijs en in de vormgeving van literatuuronderwijs dat zich richt op de reflectie van leerlingen op hun eigen wereld via de wereld van de oudheid.
Kokkie geeft vakdidactiek Griekse en Latijnse taal en cultuur. Binnen de colleges vakdidactiek komen alle relevante onderwerpen voor het onderwijs Grieks en Latijn in de onder- en bovenbouw aan bod, zoals grammaticaonderwijs, vertaalonderwijs, cultuuronderwijs, ICT, activerende didactiek en literatuuronderwijs.
Kokkie geeft ook colleges algemene didactiek met de nadruk op die colleges die het meest aansluiten bij de rol van ontwerper.
Het onderzoek van Kokkie richt zich op de vormgeving van de reflectie op het eigene via het vreemde binnen het literatuuronderwijs klassieke talen. Zij heeft hiervoor een literatuurdidactisch model ontwikkeld in directe samenwerking met docenten klassieke talen. In samenwerking met de SLO heeft zij haar bevindingen ook vertaald naar concreet docentenmateriaal.
Overige bijzonderheden / nevenfuncties
Kokkie is werkzaam als docent en mentor aan het Sint Ignatiusgymnasium te Amsterdam. Daarnaast werkt zij als vakexpert GLTC bij de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). Bij dezelfde organisatie is zij als curriculumexpert werkzaam binnen de vakvernieuwingscommissie GLTC.
Recente publicaties
Van Oeveren, C.D.P. (2021) Oneerlijke praktijken in Olympia, Lampas 54.2, 109-114
Van Oeveren, C.D.P. (2020) ITHAKA gaf je de reis, docentenmateriaal in vier delen https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/klassieke-talen/ithaka/
Van Oeveren, C.D.P. (2019) ITHAKA gaf je de reis - Op weg naar reflectie op het eigene en het vreemde in het literatuuronderwijs klassieke talen (proefschrift VU Amsterdam)
Van Oeveren, C.D.P. (2017) ‘Ithaka gaf je de reis… Op weg naar reflectie op het eigene en het vreemde in het klassieke talenonderwijs’, Lampas 50.3, 205-218
Van Oeveren, C.D.P. (2015) ' "Sixteen and still not pregnant" - Tekstopdrachten bij GTC en LTC', Lampas 48.3, 227-237
Van Oeveren, C.D.P. (2011) ' "Caelius is een toffe peer en volgt het voorbeeld van andere gouden gozers": tekstverwerking door leerlingen', Lampas 44.2, 111-120
Van Oeveren, C.D.P. (2011) 'In situ: Puzzlemaker van Discovery Education: gratis en zeer gebruiksvriendelijk', Lampas 44.2, 180-184
Van Oeveren, C.D.P. (2009) 'In situ: Illustrated History of the Roman Empire', Lampas 42.2, 152-154
Bekker R. & Van Oeveren, C.D.P. (2008) 'Activerende didactiek: het slepen voorbij' Lampas 41.3, 263-273
Van Oeveren, C.D.P. (1999) 'Bacchylides Ode 17: Theseus and the Delian League', in: Pfeijffer, I. L. & Slings, S. R. (1999) One Hundred Years of Bacchylides, Amsterdam