Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Mariëlle Rozemond

Vertrouwenspersoon personeel
Mariëlle Rozemond werkt inmiddels 30 jaar bij de dienst Arbo & Milieu van de VU als ARBO adviseur en is sinds 2007 ook vertrouwenspersoon voor medewerkers. In die hoedanigheid maakt zij ook deel uit van het expert team veiligheid met medewerkers van verschillende disciplines die betrokken zijn bij allerlei veiligheidsaspecten op de VU.

Wat doet een vertrouwenspersoon bij de VU?

‘Het onderwerp sociale veiligheid staat de laatste jaren hoog op de agenda. Jaren geleden kregen we zo’n acht meldingen per jaar, nu zijn het rond de 130. Als vertrouwenspersonen vinden we dat een goede ontwikkeling, want kennelijk weten medewerkers die ongewenst gedrag hebben ervaren ons sneller te vinden. Sociale veiligheid lijkt soms een beetje een container begrip. In de ARBO wet wordt gesproken over ongewenst gedrag. Daaronder valt pesten, discriminatie, agressie, en (seksuele) intimidatie. Dat lijkt helder, maar het kent nogal wat grijstinten.  Wat voor de een ongewenst is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

We hopen dat medewerkers die ongewenst gedrag ondervinden daar niet te lang of alleen mee rond blijven lopen. Ook als iemand onzeker is of het bijvoorbeeld wel ongewenst gedrag is, ben je welkom bij ons. We zijn er voor de melder en zijn vanuit die positie partijdig; we bemiddelen niet en doen ook geen onderzoek, want dan komen we tussen de partijen in te staan. We bieden melders een veilige plek en ondersteunen hen om een goede oplossing te vinden.

Is er sprake van een rode draad in de meldingen die bij jullie worden gedaan?

‘De meldingen zijn verschillend, ook qua heftigheid maar nogal wat meldingen gaan over het verstoorde contact met leidinggevenden. Bijvoorbeeld dat mensen zich extreem onder druk gezet voelen, gebrek aan ondersteuning ervaren, zich telkens verkeerd begrepen voelen of hoe ze worden aangesproken op hun functioneren. Meldingen gaan ook over een seksueel getinte opmerking van een collega tijdens een borrel, het ineens niet meer uitgenodigd worden voor vergaderingen of een collega die naar je schreeuwt. Al deze zaken kunnen leiden tot gevoelens van uitsluiting en onveiligheid.

Soms zijn er meerdere melders met betrekking tot eenzelfde situatie. Sommige van hen vinden het dan spannend om met naam en toenaam te komen, zeker als ze in een afhankelijkheidsrelatie zitten ten opzichte van hun lastgever. Samen met de individuele melders kijken we dan welke vervolgstappen ze kunnen zetten. Daarbij wordt een kwestie af en toe ook hogerop gebracht. Vanuit onze signaleringsrol doen we soms ook algemene aanbevelingen aan de organisatie met betrekking tot de preventie en aanpak van ongewenst gedrag.

Leiden meldingen ook altijd tot een oplossing?

‘Nee niet altijd. Soms leiden meldingen tot formele klachten maar gelukkig kunnen veel kwesties laagdrempelig en praktisch worden opgelost. Bijvoorbeeld door een lastig gesprek vooraf te oefenen en een melder te leren hoe je op een constructieve manier feedback aan elkaar geeft. Dat is nog niet voor iedereen even makkelijk. Het nieuwe aanbod van de workshop TeamUp speelt hier goed op in. Hiermee kunnen teams aan de slag met hun onderlinge samenwerking en communicatie aan de hand van de vier principes van de Art of Engagement. Een goed (feedback) gesprek met een kop koffie kan de lucht vaak al flink klaren. Mensen zijn er vaak niet op uit om de ander bewust te kwetsen, maar hebben ook niet altijd goed zicht op het effect van hun houding en woorden op anderen. Door dat met elkaar te bespreken ontstaat vaak al veel meer begrip.

Alle gesprekken die wij voeren zijn vertrouwelijk, we doen niks achter de rug van een melder om. En soms blijft het ook bij één gesprek. Dan zijn wij een soort ‘safe space’ waarin mensen in alle rust hun verhaal kunnen vertellen aan iemand die echt luistert en niet oordeelt. Mensen voelen zich dan gehoord en soms is dat al voldoende voor ze. Wanneer dat niet het geval is, kunnen we samen met de melder sparren over de mogelijke strategieën en vervolgstappen. De melder houdt daarbij altijd zelf de regie.’

‘Mensen hebben niet altijd een goed inzicht in het effect van hun houding en hun woorden op anderen. Door dat met elkaar te bespreken ontstaat vaak al meer onderling begrip’

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam