Zo werden een maand geleden met trots de eerste EduBadges uitgereikt op de VU, waarmee wij de tweede universiteit zijn die dit landelijk erkende diploma uitgeeft aan haar studenten. Een EduBadge is een diploma dat een student ontvangt na het succesvol afronden van een professioneel ontwikkelde didactische basistraining, bestaande uit drie trainingen, een zelfreflectieverslag en een peer review. Dit is een geweldige kans voor studenten om hun didactische en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en te laten zien.
De “Students as Teachers-training” is van groot belang omdat het de student-docenten in staat stelt om met zelfvertrouwen en de juiste didactische vaardigheden voor een klas te gaan staan, waardoor zij op bredere schaal ingezet kunnen worden. Hierdoor kan de meerwaarde die het inzetten van student-docenten met zich meebrengt volledig benut worden, waar niet alleen de student-docenten profijt van hebben, maar ook hun mede-studenten, mede-docenten en universiteit.
De drijfveer achter Students as Teachers
Binnen de VU is het Students as Teachers project onderdeel van het al bestaande en bredere Students as Partners-project. Het idee van Students as Partners is dat het onderwijs weer een gedeelde verantwoordelijkheid wordt van docenten en studenten, waarbij zij samen eigenaarschap dragen voor het leerproces- en programma. Dit project staat onder leiding van Sjirk Zijlstra van het VU Centre for Teaching & Learning en is een reactie op het nog onbenut potentieel van de VU op het gebied van het betrekken van studenten bij het onderwijs. De Students as Teachers-training binnen de VU is opgezet door Klaas de Zwaan, wie tevens projectleider is bij het landelijke StudentKwalificatieOnderwijs-project. Dit is een samenwerkingsverband tussen universiteiten, hogescholen en de overheid en heeft tot doel om studenten op een verantwoorde en professionele wijze kennis te laten maken met het doceren.
"Het idee van Students as Partners is dat het onderwijs weer een gedeelde verantwoordelijkheid wordt van docenten en studenten, waarbij zij samen eigenaarschap dragen voor het leerproces en -programma."
Een win-win voor iedereen
Voordelen voor de student-docenten
Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van student-docenten vele voordelen kent, die zich ook op de VU hebben bewezen. Ten eerste heeft het voordelen voor de student-docenten, zoals student-docenten Mette Hooijbrink, Tara Rezvani Daryan en Oumaima el Ouarit hebben ondervonden. Voordat zij deelnamen aan de training, onderwezen zij op intuïtie, wat zij echter alle drie miste was de bevestiging dat zij het juist deden. De training heeft hen zowel deze bevestiging (en daarmee zelfvertrouwen) als nieuwe kennis en vaardigheden gegeven. Door het discussiëren met de medestudent-docenten, het zelfreflectieverslag en de peer review geven zij nu waardevollere en actievere lessen en kunnen zij een veiligere leeromgeving creëren. Tara en Oumaima zouden na hun studie wel aan de slag willen als docent. Mette heeft zelfs ontdekt dat onderwijzen, tegen haar verwachting in, één van haar passies is.