Ondanks dat het team verdubbelde onder de druk van de coronapandemie en de bijkomende toename van mentale klachten onder jongeren, blijft de vraag naar hulp onder studenten nog steeds groot. Hoe gaan de VU-studentenpsychologen hiermee om? En hoe kunnen docenten studenten op weg helpen? We spraken met Marthe Keijman, al negen jaar studentenpsycholoog aan de VU. Na jaren in de kinder- en jeugd-GGZ maakte ze de stap naar het hoger onderwijs. “Jongvolwassenen zijn bezig met hun identiteit en het loskomen van hun ouders. Het is een bijzondere, maar ook uitdagende fase. Dat maakt dit werk zo waardevol.”
Stress, prestatiedruk en onzekerheid
“Studenten staan op een kantelpunt in hun leven. Met de juiste begeleiding kan dus je veel betekenen. Maar de uitdagingen waar studenten vandaag de dag mee kampen, zijn complex”, vertelt Marthe. Naast hoge verwachtingen van zichzelf en hun omgeving speelt de huidige staat van de wereld ook nog eens een rol: politieke onzekerheid, de krappe woningmarkt, grote maatschappelijke vraagstukken, en de nasleep van de coronapandemie.
“We zien echt dat corona een generatie heeft gevormd die deels sociale vaardigheden en structuur heeft gemist”, legt ze uit. “Nu fysieke lessen terug zijn, voelen veel studenten zich overweldigd, en sociale contacten opbouwen gaat vaak moeizaam.” De vraag naar ondersteuning groeit daardoor snel. En juist daarom maken de bezuinigingen op het hoger onderwijs studentenpsychologen bezorgd. “Minder middelen terwijl de behoefte alleen maar groter wordt, dat gaat echt ten koste van studenten”, zegt ze. “Ze verdienen de begeleiding die ze nodig hebben.”
Docenten: probeer niet zelf de rol van therapeut op je te nemen
“Een luisterend oor bieden of student doorverwijzen op de beschikbare hulp binnen de VU kan al een wereld van verschil maken”, zegt Marthe. “Ga niet zelf op de behandelstoel zitten. Dat is niet jouw rol, en dat hoeft ook niet. Daar zijn we voor om je te helpen. Bovendien kan dit echt verkeerd uitpakken. Docenten, decanen en studieadviseurs kunnen áltijd met ons sparren over hoe ze studenten het beste kunnen doorverwijzen.”
Wat kun je dan wel doen? Een aantal praktische tips:
- Laat studenten weten dat ze niet alleen zijn: erken in je colleges dat studeren soms zwaar kan zijn, en vertel dat er hulp beschikbaar is binnen en buiten de VU. Die simpele boodschap kan al veel betekenen.
- Verwijs actief door in drukke periodes: dit is vooral belangrijk rond tentamens, in de winterperiode (denk aan een winterdip), of tijdens andere drukke momenten. Wijs studenten op de beschikbare hulp, bijvoorbeeld via een QR-code naar onze flyer, de studentenpsychologen-webpagina, of door onze trainingen te noemen in je les. Ook kunnen je studenten snel terecht bij ons online spreekuur.