Uit welke gedachte of achtergrond is Bridging Gaps ontstaan?
Peter-Ben: “Het is sterk verbonden met bevrijdingstheologie, missiologie en ook vormen van wat je nu Science for Society zou noemen: maatschappelijk relevante theologie. De bevrijdingstheologie komt voort uit de gedachte dat God ervaren wordt wanneer er iets als bevrijding plaats vindt en dat interpreteert deze vorm van theologie heel maatschappelijk. Dus bevrijding uit armoede, ongerechtigheid, uit welke vorm van sociale misstanden dan ook. Het draait vooral om de mensen die het minder goed hebben, van huis uit geïnspireerd door het socialisme en marxisme. Dom Hélder Câmara, eredoctor aan de VU naar wie de leerstoel die ik bekleed is vernoemd, was een Braziliaanse bisschop die zich daar sterk voor heeft gemaakt.”
Hoe is het project vormgegeven?
Kirsten: “In januari melden zich gemiddeld zo’n 40 studenten van over de hele wereld aan met een onderzoeksvoorstel. Dat wordt inhoudelijk beoordeeld en we zorgen ervoor dat de selectie, vijftien studenten, een groep met een grote diversiteit is. Deze mensen komen dan in september voor drie maanden naar Amsterdam om te studeren, maar ook het bezoeken van diverse kerken, excursies, cultureel leven en onderlinge discussies zit allemaal in het programma.
Het idee is dat we de studenten uit hun eigen context halen en kennis laten maken met elkaars perspectief en natuurlijk de Nederlandse omgeving. De gedachte is dat daardoor een interactie plaatsvindt die bijdraagt aan horizonverbreding en ook verdieping van begrip over de eigen theologisch maatschappelijke onderwerpen, waaronder hun eigen studieonderwerp.”
Peter-Ben: “Dat alles in het teken van een theologie voor een menselijker en menswaardiger samenleving.”
Welke onderwerpen worden aangedragen?
Kirsten: “We krijgen een student uit Oekraïne die zich gaat bezighouden met ethische vraagstukken rondom palliatieve zorg. Dat onderwerp komt daar pas recent naar voren. Hier hebben we daar natuurlijk veel ervaring mee. Vorig jaar was er een Ecuadoraanse student die onderzocht hoe hij de jongeren uit zijn land meer mondig kon maken binnen de kerk. Dat is daar een probleem.”
Peter-Ben: “En onderwerpen als vrouwenhandel, huiselijk geweld en seksueel misbruik komen bijna ieder jaar weer terug. Vooral vrouwenhandel vind ik pijnlijk. Als je het resultaat daarvan wilt zien hoef je alleen maar het centrum van Amsterdam in te wandelen.
Die brug, dat is prachtig, dat de studenten hierheen komen en meedoen en studeren. Maar het programma heeft ook effect op mij. Ik word geconfronteerd met andere delen van mijn maatschappij die ik anders helemaal niet zou zien.”
Kirsten: “Het heeft ook effect op onze Nederlandse studenten. Het roept toch andere discussies op dan wanneer je alleen maar met onze eigen studenten onderling zou zijn.”
Wat voor effect heeft het project?
Peter-Ben: “We selecteren de mensen ook op potentieel om in hun werk vanuit de theologie bij te dragen aan een menswaardiger samenleving. Een goed voorbeeld is Manuel Ernesto die zo’n tien jaar geleden heeft deelgenomen aan dit project. Hij is nu bisschop binnen de Anglicaanse kerk in Mozambique en runt in noord-west Mauritanië de geestelijke zorg binnen een groot vluchtelingenkamp.”