Er zijn verschillende manieren om Community Service Learning te integreren in je onderwijsprogramma. Ten eerste moet je nagaan in welke mate je maatschappelijke actoren wil betrekken. Dit kan variëren van een minimaal niveau, door het informeren of raadplegen van een maatschappelijke partner, tot actieve participatie in de vorm van co-creatie. Hieronder vind je onze formats en modules, in volgorde van toenemende maatschappelijke betrokkenheid.
Formats om CSL in je onderwijs te implementeren
Formats voor het ontwerpen van een vak
-
Low-key CSL
Dit format heeft tot doel om studenten die onbekend zijn met CSL vertrouwd te maken met interacties in de echte wereld. Dit kan worden gedaan via de volgende benaderingen:
- Breng de echte wereld in het klaslokaal | Studenten identificeren een probleem in de echte wereld en formuleren een aanpak om het op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door academische theorieën te combineren met projectmaterialen, zoals voorstellen of beleidsnotities.
- Bezoek de echte wereld | Organiseer excursies. Neem je studenten bijvoorbeeld mee naar een kanswijk en laat een vertegenwoordiger uit de gemeenschap hen rondleiden.
- Simuleer de echte wereld | Faciliteer een rollenspel om studenten te trainen in CSL-competenties. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op het gebied van communicatie, evaluatie en conflictoplossingsvaardigheden, door gebruik te maken van probleemanalyse en identificatie van belanghebbenden.
Voorbeeld: Het vak 'Geestelijke Gezondheidszorg' organiseert gastcolleges door zowel patiënten als GGZ-professionals. Daarnaast bezoeken studenten een gesloten psychiatrische instelling en bestuderen ze de verschillende perspectieven van actoren over een specifieke psychiatrische aandoening en gerelateerde maatschappelijke uitdagingen, zoals de institutionalisering van zorg, ontwikkelingen in e-health en veranderingen in de gezondheidszorgwetgeving.
-
Project-based CSL
In dit format dragen studenten actief bij aan een maatschappelijk initiatief of probleem. De maatschappelijke behoefte staat centraal en studenten werken als consultants voor een maatschappelijke partner. In die rol doen ze kennis en ervaring op door de vakinhoud te gebruiken om aan de maatschappelijke behoefte te voldoen.
Voorbeeld: In het vak 'Geriatrie en Veroudering' interviewen studenten ouderen en stellen ze een adviesrapport op voor de maatschappelijke partners, om de behoeften van ouderen op het gebied van gezondheids- en woongelegenheidsondersteuning te identificeren. Via dit proces krijgen studenten inzicht in het verouderingsproces en de bijbehorende ziekten en (gezondheid)problemen, evenals hun complexe onderlinge samenhang.
-
CSL-theses en -stages
Indien casussen een diepgaande onderzoeksbenadering vereisen, kunnen studenten met CSL-ervaring stagelopen of hun scriptie schrijven over dat vraagstuk, door middel van de Community Service Learning-aanpak.
Door een langere periode samen te werken met een maatschappelijke partner zullen studenten reflecteren op de verbanden tussen academische inhoud, hun eigen ervaringen en de culturele context.
Plug & play CSL-modules
-
Minor voor Bacheloropleidingen
Alle VU-bachelorprogramma's kunnen de minor Global Health integreren, die toegankelijk is voor alle bachelorstudenten.
In deze minor zullen studenten uit verschillende academische disciplines samenwerken met diverse lokale en mondiale maatschappelijke partijen aan een complex gezondheidsprobleem in de echte wereld. Studenten zullen kwesties aanpakken die verband houden met migratie, voedselzekerheid of geestelijke gezondheidszorg. De minor duurt vijf maanden (30 ECTS), waardoor studenten een blijvende impact kunnen maken.
Geïnteresseerd? Neem contact op met het CSL-team.
-
Keuzevakken voor Masteropleidingen
Elke VU-masteropleiding kan onze interdisciplinary community service learning (iCSL) vakken eenvoudig implementeren als keuzevakken. Deze zijn ontworpen om interdisciplinaire samenwerking tussen studenten met diverse academische achtergronden te bevorderen en om transdisciplinaire samenwerkingen met maatschappelijke actoren vorm te geven.
We bieden twee vakken aan: iCSL 1 en iCSL 2. Deze vakken zijn toegankelijk voor alle masterstudenten. Je kunt beide vakken zowel afzonderlijk als in samenhang aanbieden.
iCSL 1: Definiëren van een complex maatschappelijk vraagstuk
3 ECTS | Periode 2: september-oktober
Dit vak richt zich op het definiëren van een complex maatschappelijk probleem. Studenten zullen een onderzoeksplan ontwikkelen dat voorstelt hoe verschillende academische disciplines en maatschappelijke belanghebbenden kunnen bijdragen aan een uitdaging in de echte wereld. Om dit te doen, zal een interdisciplinair team van studenten een dialoogsessie met maatschappelijke actoren faciliteren.iCSL 2: Onderzoek naar de aanpak van de uitdaging
6 ECTS| Periode 4-6: februari-juni
Een interdisciplinair team van studenten zal onderzoeken hoe een specifiek complex maatschappelijk vraagstuk kan worden aangepakt. Elk teamlid wijdt zijn eigen scriptie, onderzoeksproject of stage aan een deelvraag van dit vraagstuk.Studenten volgen het iCSL2-vak parallel aan het schrijven van hun scriptie, zodat zij bredere inzichten rondom het maatschappelijke vraagstuk daarin kunnen verwerken. Het vak eindigt met een conferentie waarin studenten hun bevindingen presenteren aan zowel een wetenschappelijk als maatschappelijk publiek.
Geïnteresseerd? Neem contact op met het CSL-team.
Sluit je aan bij een kennisalliantie
Als docent kun je deelnemen aan een van de CSL-kennisallianties: netwerken van academische en maatschappelijke actoren die langdurig samenwerken rond een van deze brede maatschappelijke thema's:
- Duurzaamheid | bijv. circulariteit, voedselzekerheid, energietransitie
- Geestelijke gezondheid | bijv. mentale kracht, eenzaamheid (zie video)
- Inclusieve openbare ruimtes | bijv. groene leefruimtes, gedeelde mobiliteit
Deelnemen? Neem contact met ons op.