Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Een gezonde en prettige werkplek

Laatst gewijzigd op 9 juli 2024
Daglicht, verlichting, uitzicht, geluid en voldoende ruimte op je werkplek zijn allemaal factoren die bepalen of je jouw werkomgeving als prettig en gezond ervaart. Hieronder lees je meer over waar een goede en gezonde werkplek aan moet voldoen.

 

Hoe richt je een gezonde en prettige werkplek in

  • Daglicht, uitzicht en verlichting

    Daglicht 

    De belangrijkste eigenschappen van daglicht zijn is de voortdurende variatie in intensiteit, richting en kleur. Die variatie stuurt de biologische klok van mensen. Het bioritme stuurt belangrijke levensprocessen, zoals hormoonhuishouding, stemmingen, alertheid en lichaamstemperatuur. Daglicht is dus van essentieel belang voor het goed functioneren van de mens. Daarom moet er sprake zijn van daglichttoetreding op je werkplek.

    Het daglicht mag ook - indirect - naar binnen vallen indien je werkplek zich naast een ruimte bevindt waar wel direct daglicht naar binnenkomt.

    Uitzicht

    De meeste mensen vinden een goed uitzicht belangrijk. Een slecht uitzicht of weinig uitzicht kan aanleiding geven tot onvrede. Daarbij nodigt uitzicht op de omgeving uit tot (onbewuste) ‘ooggymnastiek’. De oogspieren ontspannen alleen als ver weg wordt gekeken. Juist bij inspannende visuele taken als beeldschermwerk en lezen van papier kan zo nu en dan even weg kijken in het ‘oneindige’ zeer ontspannend en stimulerend werken. Goed uitzicht houdt in dat men vanaf de werkplek behalve op de omgeving zicht heeft op groen, de lucht en verder weg gelegen objecten.

    Tips

    •  Het is aan te raden om werkruimten waar meer dan twee uur per dag wordt gewerkt direct aan de gevel (dus bij voorkeur niet aan atria of serres) te plaatsen.
    • Gebruik werkruimtes zonder daglicht en uitzicht zoveel mogelijk voor vergaderen of opslag. Als er toch gewerkt moet worden in deze ruimtes, beperk dat dan tot maximaal 2 uur per dag en/of benoem de ruimte als stilte- en wisselwerkplek.

    Verlichting

    Als de verlichting van je werkomgeving tekortschiet of stoort, kunnen je ogen daardoor vermoeid raken. Met goede lichtbronnen en zonwering voorkom je dat de verlichting of de zon spiegelt op je beeldscherm. De zonwering moet - afhankelijk van de lichtintensiteit - instelbaar zijn.

  • Geluid

    In kantoren, werkgroepruimten en collegezalen komt schadelijk geluid (meer dan 80 dB) zelden voor. Toch kan geluid op de werkplek hinderlijk zijn. Wat medewerkers als hinderlijk ervaren, is subjectief.

    Afhankelijk van de oorzaken of geluidsbronnen kunnen er in bestaande situaties organisatorische of technische verbeteringen worden doorgevoerd.

  • Kantoorruimten en afmetingen

    Hoeveel ruimte hebben we minimaal nodig om prettig en gezond te werken? In de normen voor kantoorruimten zijn enkele minimumoppervlakken (functioneel werkoppervlak) per medewerker genoemd. De NEN-norm 1824:2010 beschrijft een basiswerkplek met toeslagen voor kasten, overlegmogelijkheid, enzovoort. Werkplekken in groepskantoren of wisselwerkplekken (meer dan 2 uur per dag of meer dan 1 dag per week) moeten aan dezelfde afmetingen voldoen.

    Om het minimaal vereiste vloeroppervlak voor kantoorwerkzaamheden te bepalen, wordt uitgegaan van het aantal werkplekken, inclusief de looproutes in het vertrek.

    Voor een basiswerkplek - bestaande uit een kantoorstoel, een werktafel, een bergruimte onder de werktafel, een staande kast en een beeldschermopstelling - moet een functionele werkoppervlakte van minimaal 7 m2 beschikbaar zijn. Die is als volgt berekend: werknemer 4 m2 + lees- en schrijfruimte 1 m2 + ladenkast 1 m2 + plat beeldscherm 1 m2 = 7 m2. 

    Voor het overige meubilair en apparatuur (archiefkasten, printer e.d.) is de minimaal vereiste oppervlakte afhankelijk van de ruimte die ze innemen, en van de ruimte die nodig is om dat meubilair of die apparatuur te gebruiken.

  • Binnenklimaat

    Binnenklimaat is een breed begrip. Hiermee wordt bedoeld de toestand van o.a. de temperatuur (koud, warm), luchtsnelheid (tocht) en luchtkwaliteit (muf, verontreinigingen). Een goed binnenklimaat heeft een positief effect op de productiviteit. Op elke werkplek is het daarom van belang dat de verbruikte lucht wordt vervangen door verse lucht. De mate waarin binnenklimaat geregeld kan worden hangt af van het gebouw en de mogelijkheden van de in het gebouw aanwezige klimaatbeheersingstechniek.

    Zie Binnenklimaat in gebouwen voor uitgebreide informatie en tips aangaande binnenklimaat.

  • Veilig werken met laserprinters en kopieerapparatuur

    Arbo & Milieu krijgt regelmatig vragen over mogelijke gezondheidseffecten en -klachten als gevolg van laserprinters en (netwerk of multifunctional) kopieerapparatuur op de werkplek. 

    Bekijk de pagina Werken met laserprinters en kopieerapparatuur.

  • Arbowet

    De Arbowet biedt een algemeen kader voor werkgevers en werknemers om de gezondheid en veiligheid van werknemers te bevorderen. Het Arbobesluit is een uitwerking van de Arbowet. Hierin staan de regels waar zowel werkgever als werknemer zich aan moeten houden om arbeidsrisico's tegen te gaan.

    Hieronder een overzicht met links naar de betreffende artikelen in de Arbowet en het Arbobesluit per arbeidsrisico.

    Arbowet: Artikel 3 Arbeidsomstandighedenwet

    Daglicht, uitzicht en verlichting
    Arbobesluit: Artikel 6.3 Arbeidsomstandighedenbesluit en Artikel 6.4 Arbeidsomstandighedenbesluit
    Meer informatie: www.arboportaal.nl/vragen/daglicht-of-kunstlicht.html

    Geluid
    Arbobesluit: Artikel 6.8 Arbeidsomstandighedenbesluit
    Meer informatie: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/geluid

    Kantoorruimten en afmetingen
    Arbobesluit: Artikel 3.19 Arbeidsomstandighedenbesluit
    Meer informatie: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbeidsplaatsen/kantoorwerkplekken

    Binnenklimaat
    Arbobesluit: Artikel 6.1 Arbeidsomstandighedenbesluit en
    Artikel 6.2 Arbeidsomstandighedenbesluit
    Meer informatie: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/luchtverversing en https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/tocht en https://www.arboportaal.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wat-is-te-warm.

    Veilig werken met laserprinters en kopieerapparatuur

    Arbobesluit: Artikel 6.2 Arbeidsomstandighedenbesluit

    Meer informatie: Luchtverversing | Arboportaal

Contactgegevens Arbo en Milieu

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00-12.00 uur

020 59 89008 (maandag tot vrijdag van 9.00-12.00 uur) 

Locatie: Transitorium 0E-25, Van der Boechorststraat 1, 1081 BT Amsterdam

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam