Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Sta vooraan in de communicatierevolutie

Waarom is iedereen zo verdeeld over vaccinatie? Hoe komt het dat één foutje van een bedrijf het einde voor hen kan betekenen? Wat is de impact van social media op iemands zelfbeeld?

We leven in een wereld waar een regelrechte communicatierevolutie gaande is en mediagebruik continu verandert. Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap kijk jij naar het effect van media en communicatie op wat mensen denken en doen op verschillende niveaus. Zo kun je vanuit een macroperspectief de effecten van massamedia op de samenleving analyseren of vanuit een microperspectief de communicatie tussen twee personen bestuderen.

In de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU volg je projectmatig onderwijs. Elk semester heeft een overkoepelend thema, waarin je ondersteunende vakken volgt en samen met je studiegenoten een project uitvoert. Deze projecten bestaan uit het analyseren en oplossen van een communicatieprobleem en zijn vaak een samenwerking met externe bedrijven. Hierdoor sta je tijdens je studie al midden in het werkveld.

De opleiding is kleinschalig, waardoor er weinig afstand bestaat tussen docenten en studenten en je een persoonlijke band met elkaar opbouwt. De sfeer is open en toegankelijk, wat zich bijvoorbeeld uit in het bloedstollende jaarlijkse voetbaltoernooi tussen docenten en studenten. Daarnaast is er een actieve studievereniging die regelmatig activiteiten organiseert zoals borrels, studiereizen en carrière weken.

Wil je deze opleiding liever in het Engels volgen? Kies dan voor Communication Science.

De startdatum van deze opleiding is 1 september.

Studie in cijfers

Het eerste jaar

In het eerste jaar leer je alles over mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. In het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt?

Vakken

  • Inleiding Communicatiewetenschap
  • Nieuws en journalistiek
  • Project 1: Gemedieerde werkelijkheid
  • Interpersoonlijke communicatie
  • Methodologie van sociaal-wetenschappelijk onderzoek
  • Beschrijvende en inferentiële statistiek
  • Gedrag en communicatie in organisaties
  • Project 2: Strategisch communiceren
  • Geschiedenis van de Sociale Wetenschappen
  • Public Relations and Reputation Management

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Het tweede jaar

In het tweede jaar staan marketingcommunicatie en politieke communicatie centraal. Je onderzoekt hoe je anderen kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt wel en welke niet en hoe kun je testen of het werkt? In het tweede semester onderzoek je de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen? Daarnaast volg je samen met studenten uit andere disciplines het vak Social Sciences for Society. Je kiest in iedere periode één vak dat je interesseert, zoals bijvoorbeeld op het gebied van genderongelijkheid, gezondheidszorg en welzijn, "commodity chains", duurzaamheid, of kunstmatige intelligentie. 

Vakken

  • Kwantitatieve onderzoeksmethoden
  • Marketing- en persuasieve communicatie
  • Project 3: Effectief overtuigen
  • Media Entertainment
  • Media, maatschappij en politiek
  • Wetenschapsfilosofie
  • Project 4: Social Media Analytics
  • Risico- en gezondheidscommunicatie

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Het derde jaar

In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. In het tweede semester zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken en schrijf je op basis daarvan je bachelorscriptie. 

Vakken

  • Mentoraat Communicatiewetenschap jaar 3
  • Multivariate analyse
  • New Media Challenges
  • Bachelorthesis Communicatiewetenschap

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 1ste jaar

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar leer je alles over mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. In het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt?

    Vakken

    • Inleiding Communicatiewetenschap
    • Nieuws en journalistiek
    • Project 1: Gemedieerde werkelijkheid
    • Interpersoonlijke communicatie
    • Methodologie van sociaal-wetenschappelijk onderzoek
    • Beschrijvende en inferentiële statistiek
    • Gedrag en communicatie in organisaties
    • Project 2: Strategisch communiceren
    • Geschiedenis van de Sociale Wetenschappen
    • Public Relations and Reputation Management

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 2de jaar

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar staan marketingcommunicatie en politieke communicatie centraal. Je onderzoekt hoe je anderen kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt wel en welke niet en hoe kun je testen of het werkt? In het tweede semester onderzoek je de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen? Daarnaast volg je samen met studenten uit andere disciplines het vak Social Sciences for Society. Je kiest in iedere periode één vak dat je interesseert, zoals bijvoorbeeld op het gebied van genderongelijkheid, gezondheidszorg en welzijn, "commodity chains", duurzaamheid, of kunstmatige intelligentie. 

    Vakken

    • Kwantitatieve onderzoeksmethoden
    • Marketing- en persuasieve communicatie
    • Project 3: Effectief overtuigen
    • Media Entertainment
    • Media, maatschappij en politiek
    • Wetenschapsfilosofie
    • Project 4: Social Media Analytics
    • Risico- en gezondheidscommunicatie

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 3de jaar

    Het derde jaar

    In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. In het tweede semester zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken en schrijf je op basis daarvan je bachelorscriptie. 

    Vakken

    • Mentoraat Communicatiewetenschap jaar 3
    • Multivariate analyse
    • New Media Challenges
    • Bachelorthesis Communicatiewetenschap

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Na de bacheloropleiding kun je je specialiseren door een masteropleiding te volgen. 

Als afgestudeerd Communicatiewetenschapper kun je aan de slag als communicatie-adviseur of woordvoerder bij ministeries, in de PR of op een webcareafdeling.

Ontdek je toekomstperspectief
Studente voor kantoorpanden op Zuidas

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam