Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Sta vooraan in de communicatierevolutie

Leiden sociale media tot een minder sociale samenleving? Hoe bepalen journalisten wat nieuws is? Hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie effectief is? Welke overtuigingsstrategieën kunnen we toepassen om invloed uit te oefenen op de ideeën, meningen en het gedrag van ons publiek?

We leven in een wereld waar mediagebruik continu verandert en (social) media ons veranderen. Influencers zijn de nieuwe supersterren en bijkletsen doen onze grootouders straks met een robot. Dit zorgt voor continue aanpassing van mensen, bedrijven, media en de politiek. Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap kijk jij naar het effect van media en communicatie op wat mensen denken, doen en voelen op verschillende niveaus.

Zo leer je op macroniveau te kijken naar de effecten van media op gezondheidscampagnes en het publieke debat. Op microniveau analyseer je de interactie tussen personen. Gaat mediaconsumptie alleen om ontspanning en vermaak, of vervult het ook psychologische functies zoals het reguleren van je stemming en het vormen van je identiteit? Daarnaast richt de opleiding zich op het organisatieperspectief, waar marketing en PR centraal staan. Hoe creëer je de meest effectieve advertentie en zorg je dat jouw boodschap het juiste publiek bereikt?

Projectmatig onderwijs
In de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU volg je projectmatig onderwijs. Naast de inhoudelijke en methodische vakken, doe je samen met je studiegenoten een project. Jullie kiezen zelf een onderwerp om te onderzoeken en presenteren dat aan de buitenwereld of een organisatie. Hierdoor kom je tijdens je studie al in aanraking met het werkveld.

De opleiding is relatief kleinschalig en de sfeer is open en toegankelijk. Veel van de colleges volg je samen met de studenten van het Engelstalige traject, wat je internationale blik verruimt. Daarnaast is er een actieve studievereniging die regelmatig activiteiten organiseert zoals borrels, studiereizen en carrièreweken.

Wil je deze opleiding liever in het Engels volgen? Kies dan voor Communication Science.

De startdatum van deze opleiding is 1 september.

Studie in cijfers

Het eerste jaar

In het eerste jaar leer je alles over mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. In het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt?

Vakken

  • Inleiding Communicatiewetenschap
  • Nieuws en journalistiek
  • Project 1: Gemedieerde werkelijkheid
  • Interpersoonlijke communicatie
  • Methodologie van sociaal-wetenschappelijk onderzoek
  • Beschrijvende en inferentiële statistiek
  • Gedrag en communicatie in organisaties
  • Project 2: Strategisch communiceren
  • Geschiedenis van de Sociale Wetenschappen
  • Public Relations and Reputation Management

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Het tweede jaar

In het tweede jaar staan marketingcommunicatie en politieke communicatie centraal. Je onderzoekt hoe je anderen kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt wel en welke niet en hoe kun je dat testen? Je onderzoekt de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen? Daarnaast volg je samen met studenten uit andere disciplines het vak Social Sciences for Society. Je kiest in iedere periode één vak dat je interesseert, zoals bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie, genderongelijkheid, gezondheidszorg en welzijn en duurzaamheid.

Vakken

  • Kwantitatieve onderzoeksmethoden
  • Marketing- en persuasieve communicatie
  • Project 3: Effectief overtuigen
  • Media Entertainment
  • Media, maatschappij en politiek
  • Wetenschapsfilosofie
  • Project 4: Social Media Analytics
  • Risico- en gezondheidscommunicatie

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Het derde jaar

In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. In het tweede semester zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken en schrijf je op basis daarvan je bachelorscriptie. 

Vakken

  • Mentoraat Communicatiewetenschap jaar 3
  • Multivariate analyse
  • New Media Challenges
  • Bachelorthesis Communicatiewetenschap

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 1ste jaar

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar leer je alles over mediagebruik. Hoe gebruiken mensen media en hoe communiceren ze met elkaar? Waar haal je nieuws vandaan en hoe weet je of het betrouwbaar is? Je onderzoekt je eigen mediagebruik en doet onderzoek bij medestudenten. In het tweede semester bestudeer je de communicatie van organisaties. Hoe brengen zij hun boodschap over op de buitenwereld en hoe communiceren ze intern met medewerkers? Je verdiept je in crisiscommunicatie. Hoe kan een bedrijf tegelijkertijd klanten en aandeelhouders geruststellen als er een schandaal uitbreekt?

    Vakken

    • Inleiding Communicatiewetenschap
    • Nieuws en journalistiek
    • Project 1: Gemedieerde werkelijkheid
    • Interpersoonlijke communicatie
    • Methodologie van sociaal-wetenschappelijk onderzoek
    • Beschrijvende en inferentiële statistiek
    • Gedrag en communicatie in organisaties
    • Project 2: Strategisch communiceren
    • Geschiedenis van de Sociale Wetenschappen
    • Public Relations and Reputation Management

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 2de jaar

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar staan marketingcommunicatie en politieke communicatie centraal. Je onderzoekt hoe je anderen kunt overtuigen van jouw boodschap en hoe je een marketingcampagne opzet. Welke boodschap werkt wel en welke niet en hoe kun je dat testen? Je onderzoekt de rol van communicatie en sociale media in de maatschappij. Hoe gaan mensen om met informatie over gezondheid? Hoe discussiëren ze op Twitter over heftige gebeurtenissen? Daarnaast volg je samen met studenten uit andere disciplines het vak Social Sciences for Society. Je kiest in iedere periode één vak dat je interesseert, zoals bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie, genderongelijkheid, gezondheidszorg en welzijn en duurzaamheid.

    Vakken

    • Kwantitatieve onderzoeksmethoden
    • Marketing- en persuasieve communicatie
    • Project 3: Effectief overtuigen
    • Media Entertainment
    • Media, maatschappij en politiek
    • Wetenschapsfilosofie
    • Project 4: Social Media Analytics
    • Risico- en gezondheidscommunicatie

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • 3de jaar

    Het derde jaar

    In het eerste semester bepaal je zelf hoe jouw studie eruit ziet. Je kunt stage lopen, studeren in het buitenland of een minor volgen. In het tweede semester zet je alles wat je tot nu toe hebt geleerd in om een relevant vraagstuk te onderzoeken en schrijf je op basis daarvan je bachelorscriptie. 

    Vakken

    • Mentoraat Communicatiewetenschap jaar 3
    • Multivariate analyse
    • New Media Challenges
    • Bachelorthesis Communicatiewetenschap

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Na de bacheloropleiding kun je je specialiseren door een masteropleiding te volgen. 

Als afgestudeerd Communicatiewetenschapper kun je aan de slag als communicatie-adviseur of woordvoerder bij ministeries, in de PR of op een webcare afdeling.

Ontdek je toekomstperspectief
Studente voor kantoorpanden op Zuidas

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam