Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Van fundering tot ondergang: democratie in de oudheid

Democratie, democraten en demagogen in de oudheid | fysiek

Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

In vier extra lange hoorcolleges, geordend aan de hand van zes thema’s, komen diverse aspecten van de democratie in de oudheid aan de orde:

  • Thema 1 - Pre- en protohistorie: bestond er een 'oer-democratie'? Krijgers en volksvergaderingen: de Homerische volks- of legervergadering, de Spartaanse apella, de Macedonische legervergadering, de oorspronkelijke Romeinse volksvergadering(en).
  • Thema 2 - Beginnende formalisering van de volksvergadering als orgaan van 'de staat' in het Archaïsche Griekenland, de eerste demagogen en populaire tirannen, wetgevers, de voorgeschiedenis van de democratie in Athene tot het einde van de 6e eeuw v.C.
  • Thema 3 - De klassieke Griekse democratie: de Atheense staatsinrichting in de 5e en 4e eeuw; democratieën buiten Athene (bijvoorbeeld Syracuse); politiek en partijstrijd, soms burgeroorlog, tussen democraten en oligarchen (bijvoorbeeld Korkyra en Athene).
  • Thema 4 - Politiek en ideologie, debatten over de juiste staatsinrichting (zoals het gefingeerde debat onder de Perzische edelen bij Herodotus), theoretische verdedigers (Protagoras en anderen) en critici (Kritias en anderen) van de democratie; het ideaal van een 'gematigde democratie' (of 'oligarchie') bij Thucydides, Aristoteles en anderen. In de latere 4e en 3e eeuw: in de Griekse wereld de band tussen leger en volksvergadering verbroken, ondermijning van de klassieke democratie, praktisch einde van die democratie door toedoen van Macedonië en Rome.
  • Thema 5 - De Griekse democratie in het oordeel van Plato en latere filosofen, én in het oordeel van moderne historici (18e eeuw – heden), algemeen karakter van de Griekse democratie: cultureel meestal conservatief, patriottisch en vaak militaristisch (op expansie belust, zoals in Athene en Syracuse).
  • Thema 6 - De lange nadagen van de antieke democratie: de Griekse steden in de Hellenistische wereld en het Romeinse rijk, de ontwikkeling van de Romeinse volksvergadering(en), de tegenstelling Patriciërs en Plebejers. De verschillen tussen Rome als stadstaat en de Griekse polis, waarom Rome nooit een ('Griekse') democratie is geworden, Rome wordt een grote territoriale staat en een wereldrijk waarin de oorspronkelijke band tussen leger en volksvergadering in de 2e en 1e eeuw v.C. wordt doorgesneden. De rol van ‘evergetisme’ (openbaar 'weldoen') en patronaat als 'surrogaten' voor een democratie, verval en einde (6e eeuw) van de antieke democratie.

Onderwijsvorm: 6 hoorcolleges met gelegenheid tot het stellen van vragen.

Literatuur: Gedrukte syllabus en enkele hand-outs.

Studiebelasting: Ongeveer 4 uur per week.

Verwachte voorkennis: (passieve) kennis van het Engels.

Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent

Docent

Dr. Henk W. Singor doceerde tot zijn pensionering vele jaren Oude Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij is bekend als medeauteur van het handboek De Oudheid (1995 e.v., vele herdrukken) en als schrijver van o.a. Constantijn en de christelijke revolutie in het Romeinse rijk (2014).

Cursisten over deze docent:

  • “Tijdens dit hoorcollege weer enorm veel bijgeleerd. Reuze interessant. Geweldig! Op alle vragen had de docent meteen een antwoord.”
  • “Deze docent weet zeer veel van de materie. De colleges waren prima opgezet. Het enige - maar dat is geen serieuze kritiek - was dat er feitelijk te veel materiaal was voor deze beperkte hoeveelheid colleges.”

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk eerst op de pagina Praktische informatie voor antwoorden over online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden, annuleren, de VU campus en meer.

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur.

Wij helpen u graag verder.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam