Stedelijke en Regionale Economie
Deze specialisatie gaat over de voordelen (denk aan hoge lonen) en de nadelen (denk aan criminaliteit) van steden en regio’s. Bijvoorbeeld: waarom bloeien sommige steden, terwijl andere gebieden krimpen? Welke soorten bedrijven en mensen neigen naar ruimtelijk clustering en waarom? Wat leert de economische theorie ons over de beleidsuitdagingen waarmee grootstedelijke regio’s worden geconfronteerd, zoals criminaliteit, segregatie, torenhoge woningprijzen, files en milieuvervuiling? Hoe kun je de relevante technieken, methoden en tools op dit gebied toepassen en verder ontwikkelen?
Vervoerseconomie
Wat zijn de oorzaken en gevolgen van de groeiende vraag naar mobiliteit vanuit een micro-economisch perspectief? Hoe kunnen we problemen aanpakken zoals congestie, betrouwbaarheid, veiligheid en milieuvervuiling? Is concurrentie in de luchtvaart en het openbaar vervoer gewenst en wat zijn de implicaties daarvan voor overheidsbeleid? Is er een manier om automobilisten te stimuleren om de piekuren te vermijden en zo de druk op het wegennet weg te nemen? Wat voor invloed heeft Uber op het gebruik van het OV?
Milieueconomie
Wat zijn de economische aspecten van milieuproblemen en beleid? Hoe breng je wetenschappelijke en beleidsmatige deskundigheid samen? Hoe kun je de noodzaak om de economie te integreren met inzichten uit andere disciplines – met name de milieuwetenschappen – aantonen? In welke mate zijn bijvoorbeeld milieubelastingen te laag, en waarom? Waarom zouden landen zich aansluiten bij het Kyoto Protocol of het Sofia Protocol? Wat is de rol van handelssancties hierin?
Vastgoedeconomie en -financiering
Hoe functioneren vastgoedmarkten? In het bijzonder, hoe wordt de prijs bepaald op deze markten en hoe worden portefeuilles beheerd? Wat voor invloed hebben ruimtelijke ordening, infrastructuur en overheidsbeleid op de prijsdynamiek van onroerend goed? En wat is de relatie tussen onroerend goed en locatie?
De Master Spatial, Transport and Environmental Economics start op 1 September.