Je krijgt een veelzijdige opleiding met inzichten vanuit de religiewetenschappen, filosofie, theologie en sociale wetenschappen. Je leert het beroep kennen vanuit verschillende religieuze en levensbeschouwelijke tradities. Je wordt uitgenodigd het geleerde vanuit je eigen levensbeschouwing in praktijk te brengen. Je leert hoe je vanuit contact met je eigen levensbeschouwelijke bronnen een ander kunt begeleiden in zijn of haar omgaan met zin- en levensvragen. Je ontwikkelt een maatschappelijke rol waar het gaat om een zorgzame manier van samenleven en de aarde bewonen.
Studenten vanuit verschillende levensbeschouwelijke achtergronden komen samen in een interreligieus programma: jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, (religieus) humanisme en minder omlijnde vormen van levensverkenning. Elke student brengt de eigen levensbeschouwelijke bronnen in en wordt gestimuleerd om daarover met medestudenten in gesprek te gaan. Je komt elkaar tegen bij theoretische vakken, zoals Hermeneutics, Spiritual Care 1 en 2 en Comparative Ethics. Het keuzevak, de stage, de scriptie en het Master Seminar zijn echter gericht op de eigen levensbeschouwing of religie.
Verschillende studieroutes zijn mogelijk, waarvoor een zendende instantie bestaat:
- Boeddhistisch
- Hindoeïstisch
- Islamitisch
- Joods
- Remonstrants
Voor degenen die zonder zendende instantie het beroep van Geestelijk Verzorger willen uitoefenen bestaan de studieroutes:
- Institutioneel niet-gezonden geestelijke verzorging, die we aanduiden als ‘interfaith spiritual care’
- Geestelijke Zorg en Planetaire Gezondheid: aandacht voor hoe wij de aarde bewonen
Ook in deze studieroutes kun je keuzevak, stage en scriptie afstemmen op je eigen levensbeschouwelijke inspiratie.