Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Verbindt zorgonderwijs met de beroepspraktijk

Werk jij in de zorg en wil je expertdocent worden die onderwijs en zorg verbindt? Volg de master Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs!

Tijdens het programma van de master Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs werk je op basis van leervragen aan de competenties didactisch handelen, onderzoeken, innoveren en professionaliseren en leg je accenten in je eigen leerproces. Binnen elke leervraag zijn ondersteunende bijeenkomsten binnen de VU geroosterd en zijn zelfstudie- en praktijkactiviteiten geformuleerd. De leervragen zijn zo gekozen dat alle competenties aan bod komen. 

Aan de volgende leervragen werk je tijdens de opleiding:

Didactisch handelen

  • Hoe maak ik een onderwijskundige lesverantwoording?
  • Hoe creëer ik een krachtige leeromgeving in mijn onderwijs?
  • Hoe ontwikkel ik een goede summatieve toets? (Basiskwalificatie Examineren, BKE)
  • Hoe coach ik studenten in hun ontwikkeling tot beroepsbeoefenaar?
  • Hoe verzorg ik onderwijs in de afstudeerfase?

Onderzoeken

  • Hoe maak ik mijn lesinhoud evidence-based?
  • Hoe verricht ik praktijkgericht zorginhoudelijk onderzoek?

Innoveren

  • Hoe maak ik mijn lesinhoud evidence-based?
  • Hoe verricht ik praktijkgericht zorginhoudelijk onderzoek?

Professionaliseren

  • Hoe professionaliseer ik mijzelf?

Prof. dr. Dagmar Else Slot

Prof. dr. Dagmar Else Slot

Prof dr. Dagmar Else Slot werd in 1997 mondhygiënist, waarna ze lange tijd in een algemene praktijk heeft gewerkt. In 2015 promoveerde ze en werd vijf jaar later benoemd tot hoogleraar Preventie in de mondzorg. Daarmee werd zij de eerste mondhygiënist in Nederland die hoogleraar is geworden. Ze is werkzaam bij de sectie Parodontologie van het ACTA, waar zij zich bezighoudt met onderwijs en onderzoek. Tevens is Dagmar editor van het International Journal of Dental Hygiene en is ze opleidingsdirecteur van de master Docent Hoger Gezondheidsonderwijs op de Vrije Universiteit (VU). 

Drs. Stan Buis

Drs. Stan Buis

Drs. Stan Buis rolde al tijdens zijn opleiding Bewegingswetenschappen in het onderwijs. Eerst als student in de Docentenopleiding Bewegingswetenschappen en later als docent aan de HvA bij de opleidingen Fysiotherapie en Voeding en Diëtetiek. Sinds eind 2001 werkte Stan als docentopleider aan de VU bij verschillende opleidingen die zich richten op het docentschap in het Hoger Gezondheidszorg Onderwijs (HGZO). Sinds 1 januari 2020 is Stan vanuit de Amsterdam UMC Academie de opleidingscoördinator van en docent in de master Docent HGZO van de VU.

Wil je meer weten?

Neem dan gerust contact met het secretariaat:

Amsterdam UMC Academie, Vrije Universiteit
Gebouw Medische Faculteit
Van der Boechorstraat 7
1081 BT Amsterdam

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam