Daarbij werken zij op basis van een gezamenlijke leervraag of thema, bijvoorbeeld: hoe activeer je leerlingen in een grammaticales? Hoe kunnen we effectief gebruik maken van ict-applicaties in de les? Dragen activerende werkvormen bij aan een grotere betrokkenheid van de leerlingen? Hoe kunnen we leerlingen abstract redeneren aanleren?
De Lesson Study VU cyclus bestaat uit zes bijeenkomsten, die plaatsvinden op school.
Bijeenkomst 1: Thema
Verkenning van het thema van de te ontwerpen les. Welke vragen leven er in het team? Waar ligt de interesse? Het team kiest een thema en specificeert een leervraag.
Bijeenkomst 2: Focus op de leerling
Analyse van de klas en indeling in drie groepen op basis van onderwijsbehoeften. Het team stelt het onderwerp van de les vast en formuleert samen lesdoelen.
Bijeenkomst 3: Lesplan ontwerpen
Uitwerking van de ideeën in een concreet lesplan, waarin differentiatie in instructie en werkvormen voor drie groepen leerlingen zijn vormgegeven.
Bijeenkomst 4: Les uitvoeren en herontwerpen
Uitvoering van de ontworpen les door een docent, waarbij de andere teamleden de leerlingen observeren. Hoe komt de les bij hen aan? De les wordt herontworpen op basis van de ervaringen, observaties en gesprekken met leerlingen.
Bijeenkomst 5: Aangepaste les uitvoeren
Uitvoering van de aangepaste les in een andere klas. De teamleden onderzoeken op eenzelfde wijze hoe de les de leerlingen bereikt, waarna deze opnieuw wordt nabesproken.
Bijeenkomst 6: Reflectie
Welke inzichten heeft het team opgedaan? De transfer van de inzichten naar de lespraktijk wordt besproken om daarna vervolgstappen voor de volgende cyclus te formuleren.
Meer over Lesson Study-VU
Inleiding
Resultaat
Praktische informatie