Lesson Study biedt hiervoor een praktijkgerichte, cyclische werkwijze waarbij een docententeam gezamenlijk een (vak)les ontwerpt en uitprobeert. De nieuwe les wordt in de klas door één docent uit het team gegeven, waarbij de collega’s meteen meekijken hoe de ontworpen les bij de leerlingen aankomt. De opgedane kennis en inzichten kunnen alle teamleden vervolgens gebruiken in hun lespraktijk. Zo leren collega’s van elkaar en van hun leerlingen/studenten.
Samen werken en samen leren
Lesson Study is van oorsprong Japans en een krachtige, breed toepasbare professionaliseringsaanpak voor het primair tot en met hoger onderwijs. Het is een werkwijze die snel aan populariteit wint in Nederland en op steeds meer scholen wordt gebruikt.
De kracht ervan zit in het samenwerken en samen leren: collega’s bekijken tijdens een cyclus samen welke lesontwerpen, werkvormen of interventies effectief zijn; delen ervaringen, kennis en lesroutines en vragen ook aan leerlingen hoe zij de les hebben ervaren. Docenten die hebben gewerkt met Lesson Study geven aan dat zij meer (vak)didactisch inzicht hebben verkregen en een beter begrip van hoe leerlingen denken en leren. Ook bevordert deelname aan Lesson Study de onderlinge verbondenheid en solidariteit tussen docenten. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (zie Lesson Study NL publicatie 2017).
Lesson Study VU: wat kun je van ons verwachten?
Lesson Study kan op veel verschillende manieren worden ingezet om het onderwijs te versterken. De VU Lerarenacademie verzorgt en begeleidt onder andere Lesson Study trajecten met de focus op differentiatie. Daarnaast bieden we de opleiding procesbegeleider Lesson Study aan, waarin docenten opgeleid worden om zelf Lesson Study cycli begeleiden op hun school.
- Differentiatie op basis van het drielagenpreventiemodel
Bij de VU hanteren we een specifiek Lesson Study-model met veel aandacht voor differentiatie. Daarbij zetten we het drielagen-preventiemodel in, een hulpmiddel voor het organiseren van differentiatie op basis van onderwijsbehoeften. Bekijk hier het drielagen-preventiemodel - Ervaren procesbegeleiders
Om een Lesson Study cyclus zo sterk en effectief mogelijk te maken begeleidt en coacht een procesbegeleider van de Lerarenacademie het docententeam. De procesbegeleider heeft tot taak om diepgang te stimuleren bij discussies en kennisuitwisseling, docenten kritisch laten zijn over hun didactische keuzes en de veiligheid binnen de leergemeenschap te bewaken. Desgewenst is een vakdidacticus bij (een deel van) de bijeenkomsten aanwezig voor theoretische verdieping en om inhoudelijke feedback op de lesplannen te geven.
Meer over Lesson Study-VU
Inhoud
Resultaat
Praktische informatie