Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Postacademische ambtsopleiding boeddhistisch geestelijk verzorger

De postacademische ambtsopleiding boeddhistisch geestelijk verzorging is een tweejarige deeltijd opleiding. De vakken worden over twee jaar verspreid aangeboden.

Het eerste jaar van de ambtsopleiding bestaat uit inleidende vakken en een stage. Studenten worden aangemoedigd om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Op zoek naar de eigen unieke stijl als boeddhistisch geestelijk verzorger. De vakken van het tweede jaar bieden verdieping en wederom gelegenheid om de boeddhistische leer te verbinden met het professionele functioneren.

Tegen het einde van de opleiding wordt het onderwijs steeds individueler en hebben studenten meer ruimte om zelf invulling te geven aan de inhoud van de modules. Het geheel wordt afgesloten met een portfolio waarin studenten terugkijken op de opleiding als geheel, hun vakbekwaamheid aantonen en reflecteren op ontwikkeldoelen. Het beroep van (boeddhistisch) geestelijk verzorger vraagt immers om life long learning.

De vakken van de ambtsopleiding worden op woensdagen gegeven.

Vakken

De invulling van deze opleiding ontwikkelt zich met de contexten van het veld mee; daarom kunnen er veranderingen plaatsvinden in het studieprogramma, ook tijdens je opleiding. Op dit moment is de invulling als volgt:

Vakken

Periode 1: Oriëntatie op de boeddhistische ambtspraktijk: verkennen van tekstuele bronnen en persoonlijke drijfveren. 6 EC en MBSR-cursus 3 EC

Periode 2: Mindfulness toegepast in het werkveld: Satipaṭṭhāna sutta en moderne mindfulness vergeleken (aandacht voor traumasensitiviteit). 6 EC

Periode 3: Boeddhistische werkinstrumenten: Diep luisteren, gesprekstechnieken, werken met verhalen. 3 EC.  Deep Listening 2 dagen, 3 dagen = 3 EC voor externen, Deep Listening 1 dagDeep Listening 1 dag

Periode 4: Stageperiode: Intervisie & supervisie, basiskennis psychopathologie. 6 EC

Periode 5: Stageperiode: werken met rituelen in een interfaith setting, inspirerende voordacht/ Dharma talk. 6 EC

Periode 6: Tijd om stageverslag te schrijven, afronden met evaluatiegesprek stage.

Vakken

De invulling van deze opleiding ontwikkelt zich met de contexten van het veld mee; daarom kunnen er veranderingen plaatsvinden in het studieprogramma, ook tijdens je opleiding. Op dit moment is de invulling als volgt:

Vakken

Periode 1: Nederlands boeddhisme in mondiale context (aandacht voor leiderschap). (voertaal Engels) 6 EC

Periode 2: Begeleiding van sterven en rouw, existentiële boeddhistische counseling en zelfzorg. 6 EC

Periode 3: Boeddhistische ethiek en moreel beraad. 3 EC

Periode 4: Compassie- en wijsheids-leringen toegepast binnen begeleidingstraject (case study). 6 EC

Periode 5: Leeronderzoek naar zelf verkozen onderwerp uit stage of werkveld. 6 EC

Periode 6: Eindportfolio: terugblik en reflectie op het gehele leertraject en de doorgaande ontwikkeling van van de BGVer. 3 EC

  • Jaar 1

    Vakken

    De invulling van deze opleiding ontwikkelt zich met de contexten van het veld mee; daarom kunnen er veranderingen plaatsvinden in het studieprogramma, ook tijdens je opleiding. Op dit moment is de invulling als volgt:

    Vakken

    Periode 1: Oriëntatie op de boeddhistische ambtspraktijk: verkennen van tekstuele bronnen en persoonlijke drijfveren. 6 EC en MBSR-cursus 3 EC

    Periode 2: Mindfulness toegepast in het werkveld: Satipaṭṭhāna sutta en moderne mindfulness vergeleken (aandacht voor traumasensitiviteit). 6 EC

    Periode 3: Boeddhistische werkinstrumenten: Diep luisteren, gesprekstechnieken, werken met verhalen. 3 EC.  Deep Listening 2 dagen, 3 dagen = 3 EC voor externen, Deep Listening 1 dagDeep Listening 1 dag

    Periode 4: Stageperiode: Intervisie & supervisie, basiskennis psychopathologie. 6 EC

    Periode 5: Stageperiode: werken met rituelen in een interfaith setting, inspirerende voordacht/ Dharma talk. 6 EC

    Periode 6: Tijd om stageverslag te schrijven, afronden met evaluatiegesprek stage.

  • Jaar 2

    Vakken

    De invulling van deze opleiding ontwikkelt zich met de contexten van het veld mee; daarom kunnen er veranderingen plaatsvinden in het studieprogramma, ook tijdens je opleiding. Op dit moment is de invulling als volgt:

    Vakken

    Periode 1: Nederlands boeddhisme in mondiale context (aandacht voor leiderschap). (voertaal Engels) 6 EC

    Periode 2: Begeleiding van sterven en rouw, existentiële boeddhistische counseling en zelfzorg. 6 EC

    Periode 3: Boeddhistische ethiek en moreel beraad. 3 EC

    Periode 4: Compassie- en wijsheids-leringen toegepast binnen begeleidingstraject (case study). 6 EC

    Periode 5: Leeronderzoek naar zelf verkozen onderwerp uit stage of werkveld. 6 EC

    Periode 6: Eindportfolio: terugblik en reflectie op het gehele leertraject en de doorgaande ontwikkeling van van de BGVer. 3 EC

Heb je vragen, neem contact op met de studiecoördinator

Annika Gabriel, werkdagen: di, wo

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam