Focuspunten zijn:
- Het academische vermogen binnen de Nederlandse en westerse context uit te bouwen
- Vakkundige, communicatieve en taalkundige vaardigheden op academisch niveau te ontwikkelen
- Comparatieve competentie en inzicht te verwerven in het westerse-seculiere rechtssysteem
Tijdens de opleiding worden moslim religieuze leiders voorbereid op de nieuwe context van het land waarin zij leven en hun vaardigheden zo te cultiveren dat zij in staat zijn om hun theologische kennis in dienst van de gemeenschap te stellen.
Onze samenleving heeft dringend behoefte aan geestelijke leiders en imams die onderlegd zijn in zowel de islamitische als de academische studies. Zij behoren goed op de hoogte zijn van de realiteit waarin zij leven en in staat zijn om de religieuze en islamitische teksten te analyseren en toe te passen in verschillende contexten. Daarnaast dienen zij in staat te zijn een voldaan antwoord te geven op de vragen van de moslimgemeenschap en andersdenkenden. Ook vervullen zij een actieve rol in de maatschappelijke participatie, dialoog, co-existentie en de consolidatie van een vreedzame samenleving.