Tijdens de ULO voor zij-instromers leer je het beroep vooral door te doen. Daarom bestaat de helft van de studietijd uit de lespraktijk. Als je al voor de klas staat, is jouw ervaring en vakkennis uiteraard maatgevend voor het praktijkdeel.
Invulling op maat
De Universitaire Lerarenopleiding voor zij-instromers is een maatwerktraject. Tijdens het assessment wordt bepaald op basis van je ervaring en vooropleiding voor welke onderdelen jij vrijstellingen kunt krijgen. In overleg met je mentor kunnen bepaalde onderdelen van de studie versneld worden afgerond of kan er juist meer tijd voor worden uitgetrokken. Zo zorgt de VU ervoor dat studie, werk en privé met elkaar te combineren zijn.
Leerplan ULO: kernpraktijken
Het curriculum van de lerarenopleiding is opgebouwd rond 21 kernpraktijken. We beginnen met de kernpraktijken die je direct nodig hebt om voor de klas te staan zoals 'de start van de les' en 'orde houden'. Later in de opleiding volgen de meer complexe onderdelen.
Toetsen
Een belangrijk kenmerk van de opleiding is dat er integraal wordt getoetst aan de hand van praktijkgerichte opdrachten. Je maakt dus geen losse kennistoetsen maar ontwikkelt lessen(series) waarbij je de theorie en de praktijk aan elkaar koppelt. Door deze lessen ook daadwerkelijk in de klas te geven, laat je zien hoe jouw kennis en vaardigheden zich ontwikkelen.
Persoonlijke begeleiding en peergroups
Voor de klas staan is pittig. De VU hecht daarom veel waarde aan begeleiding van studenten en werkt nauw samen met de begeleiders op de scholen. Iedere student heeft een mentor, vaak de vakdidacticus. De lijnen zijn kort en je krijgt gerichte feedback op lesontwerp en lesgeven, aan de hand van videomateriaal en lesbezoek. Samen met de werkplekbegeleider bekijkt en beoordeelt de mentor jouw prestaties en voortgang. Zij-instromers leren ook van elkaar en delen ervaringen in peergroups. In een informele sfeer is er gelegenheid medestudenten om advies te vragen over situaties uit de dagelijkse lespraktijk.